Selecteer een pagina

Alfa Romeo Giulia GTAM

Alfa Romeo Giulia GTAM

29/08/21

Alfa Romeo Giulia GTAm

Ik ben een groot fan van Italiaanse automerken, zo ook van Alfa Romeo. In het verleden heb ik dan ook de nodige wagens van onder andere Alfa en Lancia gereden. Denk hierbij aan de Alfa Romeo 155 V6 (2x gehad zelfs) en de Alfa 156 V6. Ook het prachtige merk Lancia heb ik in bezit gehad met de Lybra, Phedra en de Delta HF Integrale.

Ik was dan ook blij verrast toen Alfa na moeilijke tijden in 2016 met de nieuwe Giulia op de markt kwam. Een prachtige wagen naar mijn idee en helaas en zoals altijd wordt ook deze Alfa ondergewaardeerd.

Toch wist Alfa alle aandacht naar zich toe te trekken bij de introductie, omdat ze de Giulia presenteerden als de Quadrifoglio met 510 pk uit een 2,9 liter V6-blok en achterwielaandrijving. Ja, als je met zoiets komt heb je zeker de aandacht van autojournalisten wereldwijd.

Nu zit niet iedereen te wachten op dit soort extreme wagens dus de tammere versies kwamen al snel, hoewel tam een relatief begrip is. Alle versies hebben prestaties die meer dan Alfa waardig zijn. De benzine zit duidelijk nog steeds in de aderen van Alfa Romeo en dat in tijden waarin alles minder moet.

GTAm

Met de Giulia en de Giulia Quadrifoglio biedt Alfa dus iets heel moois voor de echte petrolhead. Toch zagen ze daar in Italië nog ruimte om een stapje verder te gaan, wat resulteerde in de Giulia GTA en GTAm. Was het nodig….? Nee, maar het is wel erg leuk…. Dat zeker!

De GTAm is 150 kg lichter (GTA 100 kg) dan de normale Q en heeft nu 540 pk waar de Q het nog met 510 moet doen. Eigenlijk het bekende recept, meer vermogen en gewichtsvermindering door toevoeging van een hoop koolstofvezelonderdelen.

Bij de aerodynamische aanpassingen kreeg Alfa de hulp van F1-team Sauber waarmee ze een samenwerking hebben. Het resultaat mag er zijn, ook optisch want wat is dit een dikke wagen geworden.

Ook bij de afstelling van onder andere het onderstel kwam hulp van het F1-team, in de vorm van niemand minder dan Kimi Räikkönen.

Het meest opvallende tussen de GTA en GTAm is dat de GTAm geen achterbank heeft, maar wel een rolkooi. De 2,9 liter bi-turbo V6 heeft dus in de GTAm 540 pk en is daarmee goed voor de 0-100 sprint in 3,6 seconden en een top van 300 km/u. Deze topsnelheid is opvallend genoeg lager dan die van de standaard QV (309 km/u). Dit heeft alles te maken met de aanpassingen waardoor hogere bochtsnelheden mogelijk zijn.

Het schaalmodel

Dan zijn we weer op het punt gekomen om het schaalmodel eens kritisch te bekijken. Ik begin deze keer met de lak. Het lakwerk is van zeer hoge kwaliteit, beter kan simpelweg niet. Mooi vol, egaal en een glans waar je u tegen zegt. De kleur is een verhaal apart. De kleur is de introductiekleur van Alfa op Giulia en wat is dat mooi. Een soort donkerrood met een aparte parelmoerachtig metallic effect. Heel mooi, maar bijna onmogelijk om goed op de foto te zetten. Het effect geeft wel een mooie diepte aan de lak en een bijzondere glanseffect.

De afwerking is zoals je van BBR mag verwachten, keurig in orde en van hoog niveau. Het carbon is mooi fijn uitgevoerd en alle details zijn erg netjes. Erg fraai zijn ook de wielen met het bekende Alfa-patroon die een mooi zicht geven op de remschijven en klauwen. Ook het interieur ziet er leuk uit, zeker met deze kuipstoelen en 6-puntsgordels.

Het onderdeel wat wel net een fractie beter kon qua afwerking is de diffuser onder de achterbumper. Die is mooi en gaaf, maar had net wat strakker gekund. Al moet ik nu wel toegeven dat ik de lat erg hoog leg.

Leuk detail is de Italiaanse vlag op de spiegels, op de foto beter te zien dan op de kleine 1/43-spiegels.

Al met al hebben we hier dus een heel mooi model van een bijzondere wagen. BBR is hier zeer in geslaagd, maar dat is ook waarom ik een liefhebber ben van BBR. De showcase is voor een BBR van het simpele soort; goed maar niks bijzonders of luxe. De base plate zelf heeft een carbon effect, wat wel leuk is maar ook erg druk. Deze Alfa zit qua prijs in de topklasse.

Dan heb ik nog wel een aandachtspunt over de service van BBR. Dit model is direct bij de eerste mogelijkheid voor pre-order besteld en aanbetaald. Je zou mogen verwachten dat de ‘goede’ klanten een streepje voor hebben en mogen rekenen op een bijzondere uitvoering, zoals beperkte oplage of een luxere showcase. Echter is dit allemaal niet het geval en de term gelimiteerd moet je bij BBR ook met een korrel zout nemen. Zodra ze er een andere kleur remklauw opzetten, hebben ze blijkbaar weer een beperkte oplage van een x aantal stuks. Op die manier heeft een beperkte oplage weinig meerwaarde. Maar waar het mij meer om gaat, is dat het leuk zou zijn als BBR de mensen, die al heel vroeg een pre-order plaatsen, ook wat extra’s krijgen zoals een luxere showcase.

Maar om het geheel af te sluiten; ik ben erg blij met dit model en wat is ‘ie gaaf.

prijs: 9
kwaliteit: 9.5
details: 9.5

merk: Alfa Romeo | model: Giulia| uitvoering: GTAm | jaar: 2020 | kleur: Rosso GTA | schaal: 1:43 | fabrikant: BBR

Laatste drie geplaatst

Lamborghini Huracán LP610-4

Lamborghini Huracán LP610-4

Lamborghini Huracán LP610-4 Vandaag reizen we af naar Italie, naar een dorpje niet ver van het bekende Maranello met...

Lamborghini Aventador LP750-4 SV

Lamborghini Aventador LP750-4 SV

Lamborghini Aventador LP750-4 SV De fabrikanten van supercars hebben een aardig verdienmodel gevonden door van elk...

Lamborghini Huracán Performante

Lamborghini Huracán Performante

Lamborghini Huracán Performante De Performante is ten opzichte van de standaard Huracán ontwikkeld volgens het bekende...

Translate »