Selecteer een pagina

ALFA ROMEO

Alfa Romeo is een automerk met een lange geschiedenis gevestigd in Milaan, Italië. SAID (Società Anonima Italiana Darracq) was een Italiaanse afdeling van het Franse automerk Darracq. In 1906 vertrok SAID van Napoli naar de meer noordelijke omgeving van Milaan. Het merk was niet succesvol waarop in 1909 de fabriek werd overgenomen. In 1910 resulteerde dit in een nieuwe naam voor de onderneming, Anonima Lombarda Fabbrica Automobili oftewel, Alfa. Het eerste model van het vernieuwde bedrijf was de Alfa 24HP. De Alfa 24HP was in alle opzichten een betere wagen dan de modellen die Pierre Alexandre Darracq aan de Italianen wilde verkopen.

Lees meer ...

In 1916 deed een laatste familielid van de Darracq-familie de resterende aandelen van de hand en die kwamen uiteindelijk in handen van Nicola Romeo. Nicola was geen autoliefhebber, maar had fabrieksruimte nodig voor de productie van oorlogsmaterieel zoals vliegtuigmotoren, tractoren en spoorwegmaterieel. Nicola Romeo kocht later de aandeelhouders van Alfa uit en kreeg zo het volledige bedrijf in handen maar helaas werden er geen auto’s meer geproduceerd.

Na de oorlog in 1918 was er niet veel vraag meer naar de producten van Nicola. Hierop nam hij het besluit om de fabriek terug te brengen waarvoor hij oorspronkelijk bedoeld was; de productie van auto’s. Hij wilde graag zijn naam verbonden zien aan zijn auto’s, maar hij was er niet zeker van of de naam Romeo enige betekenis zou hebben in de auto-industrie. Hierop werd besloten om de oude naam Alfa weer te gaan gebruiken met als toevoeging zijn eigen naam wat resulteerde in de naam Alfa Romeo.

Om zijn naam gelijk goed in de markt te zetten, ging hij met zijn auto’s deelnemen aan verschillende races en niet zonder succes. De auto’s van Alfa Romeo werden een groot succes en dat zag Nicola terug in de verkoopcijfers. Jaren later (1925) zou Enzo Ferrari hoofd van het raceteam worden waarvoor hij zelf ook veel races heeft gereden. Het team was jarenlang zeer succesvol maar in 1932 ging het toch bijna fout. Alfa Romeo dreigde failliet te gaan.

De Italiaanse regering kon dit voorkomen maar Alfa Romeo trok zich terug uit de racerij. Dit wil niet zeggen dat er geen racewagens van Alfa Romeo meer op het circuit te zien waren. Scuderia Ferrari, opgericht door onder andere Enzo Ferrari, gebruikte nog steeds de wagens van Alfa Romeo. Scuderia Ferrari was eerder al (1929) opgericht om coureurs een kans in de autosport te geven. In 1933 werd het Scuderia Ferrari alsnog de officiële racedivisie van Alfa Romeo. In 1938 neemt Alfa Romeo weer de volledige controle over de racedivisie en de naam Scuderia Ferrari zou vervangen worden door Alfa Corse. Enzo Ferrari besluit een jaar daarop om te vertrekken bij Alfa Romeo.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog kwam alles stil te liggen nadat de fabriek tot drie keer toe gebombardeerd was. Na de oorlog kwam de productie weer langzaam op gang en naast de productie van racewagens gingen ook straatmodellen een grotere rol spelen.

1950 was een omslag voor Alfa Romeo. Het ging goed met het bedrijf, zowel in de racerij als bij de straatwagens. De markt veranderde in de jaren daarop en Alfa Romeo richtte zich steeds meer op de straatwagens. Toch is de racerij nooit helemaal weggeweest bij dit mooie merk en het zou altijd een rol blijven spelen in de autosport.

Via vele wegen, samenwerkingen en overnames komen we uit in 2007 en zou Alfa Romeo onder de Alfa Romeo Automobili SpA-groep vallen. Deze groep is op zijn beurt weer onderdeel van het Fiat Group Automobiles SpA. Ondanks dat Alfa Romeo het anno 2021 vaak moeilijk heeft, vanwege beperkte verkoopaantallen, is het merk er gelukkig nog steeds. Iets wat de echte autoliefhebber zeker kan waarderen.

Translate »