Selecteer een pagina

Austin FX4 London Taxi

Austin FX4 London Taxi

14/10/21

Austin FX4 London Taxi

De Austin FX4 is een model dat ontworpen is als taxi voertuig, de productie liep van 1958 tot 1997. De auto wed door Carbodies geproduceerd voor Austin tot 1982. In dat jaar nam Carbodies alle rechten over maar zette de productie wel voort. Twee jaar later in 1984 nam LTI (London Taxis International) de rechten over waarna de productie doorliep tot 1997. Uiteindelijk zijn er 75.000 exemplaren geproduceerd.

Bijzonder aan de FX4 is de Ackermann stuurgeometrie wat een zeer korte draaicirkel mogelijk maakt. Deze techniek voorkomt dat de banden zijwaarts slippen bij het maken van zeer korte bochten, iets wat bij een taxi in London onvermijdelijk is.

Dieselmotoren

De eerste modellen van de FX4 waren voorzien van een 2,2 liter dieselmotor van Austin. Later in 1962 kwam daar een 2,2 liter benzine variant bij. Het uiterlijk is heeft in al die jaren wel de nodige aanpassingen gehad maar in grote lijnen is het model altijd hetzelfde gebleven. In 1971 werd die dieselmotor vervangen door een grotere 2,5 liter exemplaar. Reden was dat dit een betere combinatie was met de automatische versnellingsbak. De benzine motor verdween in 1973 uit het beeld.

Kwaliteit

Nadat Carbodies de rechten in 1982 had overgenomen werd de FX4 voorzien van een 2,3 liter diesel van Land Rover. Het model kreeg toen de naam FX4R. Ondanks pogingen om tal van verbeteringen door te voeren ging het niet goed onder de vlag van Carbodies. Prestaties maar vooral ook de betrouwbaarheid waren zeer slechts geworden en dat was terug te zien in de verkoopcijfers.

In een poging om de kwaliteit weer op niveau te krijgen gingen ze oude chassis en motoren opkopen en reviseerde deze grondig. Het geheel werd wel voorzien van een nieuw carrosserie. De modellen die op deze manier waren opgebouwd hadden de naam FX4Q.

In 1984 kwam het in handen van London Taxis International die de oude Land Rover motoren weer verving voor nieuwe 2,5 liter exemplaren. Ook nu werden er weer aanpassingen gedaan waarna het model FX4S ging heten. Later kwam er nog een FX4S-plus en een FX4W die rolstoel toegankelijk was.
Hoewel er door de jaren heen vele verbeteringen worden doorgevoerd is het model in al die jaren nauwelijks veranderd.

Het schaalmodel

Het schaalmodel zit in de goedkoopste klasse en dat zie je ook terug. Echter een model als dit koop je ook niet om zijn kwaliteiten op het gebied van afwerking en details. Nee, je koop het gewoon omdat je het een leuk modelletje vind.

Het heeft een leuke kleur en de lak zit er best wel goed op. Zelfs op de scherpere randen is het geel behoorlijk goed gedekt. Dit wil wel eens heel anders zijn bij kleuren als deze, ook bij de duurdere merken.

Stickers zijn rijkelijk aanwezig bij deze Michelin uitvoering. Geen hoogwaardig model dus maar voor een paar euro heb je wel een heel leuk model dat niet eens zo slecht gemaakt is, helemaal niet zelfs.

prijs: 10
kwaliteit: 5
details: 3

merk: Austin | model: FX4 | uitvoering: London Taxi Michelin | jaar: 1984 | kleur: geel | schaal: 1:43 | fabrikant: Altaya

Laatste drie geplaatst

Lamborghini Huracán LP610-4

Lamborghini Huracán LP610-4

Lamborghini Huracán LP610-4 Vandaag reizen we af naar Italie, naar een dorpje niet ver van het bekende Maranello met...

Lamborghini Aventador LP750-4 SV

Lamborghini Aventador LP750-4 SV

Lamborghini Aventador LP750-4 SV De fabrikanten van supercars hebben een aardig verdienmodel gevonden door van elk...

Lamborghini Huracán Performante

Lamborghini Huracán Performante

Lamborghini Huracán Performante De Performante is ten opzichte van de standaard Huracán ontwikkeld volgens het bekende...

Translate »