Selecteer een pagina

AUSTIN

Herbert Austin is geboren in 1866 in Buckinghamshire, Engeland.

Samen met een oom emigreerde hij naar Australië waar hij veel technische vaardigheden en kennis opdeed. Hij ging daar werken voor de Wolseley Sheep Shearing Company. Hij ontwikkelde onder andere een scheerapparaat voor het scheren van schapen. Frederick York Wolseley was onder de indruk van Herbert Austin zijn technische kennis.

In 1893 keerde Herbert samen met Wolseley terug naar Engeland waar hij in een fabriek van Wolseley ging werken. Hij maakte hier scheermachines voor schapen, dit is echter een seizoensgebonden product. Als er minder vraag naar was, maakten ze fietsen. Twee jaar later in 1895 maakte Herbert zijn eerste automobiel voor Wolseley. Het bestuur van Wolseley’s fabriek zag er alleen geen toekomst in.

Lees meer ...

Wolseley

Toch zou de automobielafdeling niet helemaal losgelaten worden en nam Vickers Sons & Maxim in 1901 de autobelangen van Wolseley over. Herbert Austin had inmiddels Hiram Stevens Maxim leren kennen en bij de overname ging Austin mee naar de automobielafdeling, dit was immers toch waar Herbert Austin zijn interesse had liggen. Het bedrijf kreeg de naam Wolseley Tool & Motor Company en de voertuigen kwamen alsnog als Wolseley op de markt.

Austin

In 1905 besloot Herbert Austin om voor zichzelf te gaan beginnen en richtte Austin Motor Company, wat een groot succes zou worden. In 1925 werd gekeken of een fusie met Morris mogelijk was, maar uiteindelijk zag William Morris het niet zitten. In die tijd had ook General Motors interesse in Austin, die besloten uiteindelijk om niet Austin maar Vauxhall Motors over te namen.

Austin ging dus zelfstandig verder maar in 1952 namen ze automerk Donald Healey over waarna de sportieve modellen als Austin-Healey geproduceerd werden. Ook fuseerde ze in dat jaar met hun grote concurrent Morris Motors waarna het bedrijf wederom een andere naam kreeg: British Motor Corporation.

Mini

In 1956 was er behoefde aan kleine zuinige voertuigen en het bedrijf ontwikkelde de Mini. Zowel Austin als Morris brachten de Mini onder hun eigen naam op de markt als Morris Mini Minor en Austin Seven.
Uiteindelijk zou in 1987 de laatste Austin geproduceerd worden. Bestaande modellen gingen verder onder de merken MG en Rover maar Austin als merknaam hield op te bestaan.

Translate »