Selecteer een pagina

BENTLEY

Bentley Motors Limited is opgericht in 1919 door Walter Owen (W.O.) Bentley in Cricklewood, London.

In 1919 toonde W.O. al zijn eerste chassis, maar een motor had ie nog niet gereed. Vanwege de vernieuwende materialen die hij wilde gebruiken, zou het nog tot eind 1921 duren voordat het geheel klaar was.

Naamsbekendheid kreeg Bentley door mee te doen aan verschillende races. Dit zou later ook voor de redding van het bedrijf zorgen omdat Bentley er financieel niet goed voor stond. In 1925 kocht de rijke Woolf Barnato een Bentley. Barnato maakte deel uit van een groep gefortuneerde Britten die ook wel bekend stonden als de Bentley Boys. Dit omdat ze een grote voorkeur hadden voor de auto’s van Bentley.

Lees meer ...

Een jaar later zou Barnato zelfs het hele bedrijf overnemen. W.O. kon zelf zijn schulden niet meer afbetalen, waarop Barnato besloot de zaken van Bentley te financieren. Door een financiële injectie werd het bedrijf en personeel gered. W.O. werd zelf ook werknemer in zijn eigen opgezette bedrijf. Met een nieuwe financiële reorganisatie kon het bedrijf nieuwe wagens ontwerpen, zoals de 6½-liter en de 4½-liter supercharger. Grote bekendheid kreeg Bentley door de vier opeenvolgende overwinningen tijdens de 24 uur van Le Mans (1927-1930).

Overname door Rolls-Royce

In 1929 kreeg Amerika te maken met de Grote Depressie (Wall Street Crash) wat ook gevolgen had voor Bentley Motors Ltd. In 1931 kon het bedrijf wederom niet aan zijn schulden voldoen en zou uiteindelijk in handen van Rolls-Royce komen. Echter, Barnato had vlak voor deze gebeurtenis een aanzienlijk belang gekocht in Rolls-Royce wat als gevolg had dat hij in 1934 weer in het bestuur (directeur) van deze dochteronderneming Bentley Motors zat. Bentley Motors was een dochteronderneming van Rolls-Royce. In eerste instantie had Napier het plan om Bentley te kopen, maar Rolls-Royce had er groot belang bij om zelf deze stap te zetten. Ook W.O. Bentley was mee overgegaan naar Rolls-Royce, maar was hier uiterst ongelukkig mee. Toen zijn contract in 1935 afliep vertrok hij dan ook direct.

Alle geproduceerde Bentleys tussen 1931 en 2004 hadden een gedeeltelijk of volledig Rolls-Royce-chassis en aangepaste Rolls-motoren. Dit was waar W.O. veel moeite mee had, want de wagens waren niet zo als hij het ooit bedoeld had.

Voor de Tweede Wereldoorlog betrok Rolls-Royce een fabriek in het Engelse Crewe. Hier zouden ze hun vliegtuigmotoren gaan bouwen. Na afloop van de oorlog verplaatste Rolls-Royce zijn vliegtuigactiviteiten naar Derby wat als gevolg had dat de fabriek in Crewe leeg kwam te staan. Hierop werd besloten om de autoactiviteiten naar Crewe te verplaatsen.

Vickers

Dan gaat er een lange tijd overheen en via verschillende samenwerkingen en afsplitsingen komt de naam Vickers binnen bij Rolls-Royce. Dit heeft begin jaren 80 een positieve invloed voor de Bentley-afdeling. Onder Vickers worden Bentleys langzaam maar zeker weer meer zoals W.O. Bentley het ooit bedoeld had, echte high-performance wagens. Dit was precies wat het merk Bentley nodig had want de verkoop was totaal ingestort. De nieuwe aanpak was duidelijk een succes en dat was terug te zien in de verkoopcijfers die flink inliepen op de Rolls-Royce-modellen.

Rolls-Royce Motors in de verkoop

In 1997 komt Rolls-Royce Motors (en dus ook Bentley) in de verkoop en er zijn twee partijen die interesse hebben. BMW en de Volkswagen Group. Het lag voor de hand dat het naar BMW zou gaan omdat BMW ook al samenwerkte met Vickers bij de bouw van vliegtuigmotoren. Ook was BMW leverancier voor motoren en andere componenten aan de merken Bentley en Rolls-Royce. Toch was het niet zo simpel, Volkswagen overbood BMW ruim, maar kreeg toch niet alle rechten in handen. Zo mochten ze de naam en het logo niet gebruiken, deze kwamen uiteindelijk in handen van BMW. Dit was voor beiden een ongelukkig situatie, waardoor ze elkaar nodig hadden en genoodzaakt waren om gedurende de lopende contracten samen te werken.

BMW mocht nog tot 2002 motoren en andere onderdelen blijven leveren. Daar stond tegenover dat Volkswagen van BMW het logo en de naam Rolls-Royce mocht gebruiken. 1 januari 2003 scheidden deze wegen zich en komt Rolls-Royce onder de vleugels van BMW en Bentley onder de vleugels van Volkswagen. Beide merken doen het sinds die tijd erg goed. Dit was voor Bentley wel anders tijdens de zeer lange periode onder Rolls-Royce. Aan de andere kant is het ook wel de redding geweest voor het merk Bentley.

Walter Owen Bentley

Helaas komt Walter Owen Bentley niet heel vaak voor in dit verhaal, maar gelukkig is zijn visie niet verloren gegaan. In zijn beginjaren heeft ie duidelijk iets neer weten te zetten wat veel en veel later alsnog een vervolg zal krijgen: het maken van high-performance wagens.

W.O. is geboren in 1888 en overleed in 1971. Als jongeman was hij coureur en werkte als ontwerper van vliegtuig en automotoren. De link met de luchtvaart komt gedurende het hele verhaal steeds terug, want vrijwel alle betrokken bedrijven hadden op een bepaalde manier wel een link met deze industrie. Zijn bedrijf kwam uiteindelijk in handen van Rolls-Royce waar hij duidelijk geen vrede had met de werkwijze. Toen W.O. daar in 1931 kon vertrekken vanwege het aflopen van zijn contract ging hij aan het werk als ontwerper bij Lagonda, Aston Martin en Armstrong Siddeley.

Walter Owen Bentley trouwde in totaal drie keer en overleed vlak voor zijn 83ste verjaardag, op vrijdag de 13de nog wel.

Translate »