Selecteer een pagina

BMW

Het bedrijf heeft zijn oorsprong in de luchtvaartindustrie, opgericht in 1912 door Karl Friedrich Rapp, en had de naam Rapp Motorenwerke GmbH.

Karl Rapp fuseerde zijn bedrijf in 1916 met die van Gustav Otto, Aerowerke Gustav Otto. Na een faillissement van Otto’s bedrijf in 1916 zou het verder gaan onder de naam Bayerische Flugzeugwerke. Bayerische Flugzeugwerke (BFW) word officieel gezien als de voorganger van Bayerische Motoren Werke oftewel BMW.

Het bedrijf BFW was zo’n succes dat de groei te snel ging waardoor ze in de problemen kwamen. Karl Rapp die nog steeds een belangrijke functie in het bedrijf had, besloot om het bedrijf te verlaten. De leiding kwam in handen van Franz Josef Popp en dat was ook het moment dat de naam veranderde naar Bayerische Motoren Werke (BMW).

Lees meer ...

Omdat het bedrijf in de luchtvaart zat, had het ook een rol tijdens de Eerste Wereldoorlog. Na de oorlog mocht het bedrijf geen motoren meer maken, omdat deze ook voor militaire doeleinden gebruikt werden. De productie ging over op remmen voor treinwagons onder de naam Süddeutsche Bremsen-AG. Het bedrijf wordt verkocht aan Knorr-Bremse waarna Camillo Castiglioni in 1922 de naam BMW weet te bemachtigen. Deze verkocht hij vervolgens weer aan Bayerische Flugzeug Werke waarmee het merk BMW weer terug was waar het ooit begon.

Dixi

In 1923 kwam de eerste motorfiets op de markt onder de naam BMW. Jaren later in 1928 nam BMW het bedrijf Dixi over. Dixi was op zijn beurt de nieuwe naam (1904) voor het bedrijf Eisenach A.G., een bedrijf dat sinds 1899 voertuigen produceerde (Wartburg). Dit moment was voor BMW de start als autoproducent wat een jaar later zou resulteren in hun eerste auto; de BMW 3/15. Echter was dit feitelijk niets meer dan een afgeleide van de Austin Seven waarmee Dixi in het jaar van de overname al begonnen was.

Ook zouden er nog andere BMW Dixi’s op de markt komen tot uiteindelijk in 1933 het eerste echte eigen model van BMW op de markt kwam. Hoewel er enige tijd overheen gegaan was, deden ze het bij BMW wel gelijk goed met geavanceerde en sportieve modellen veelal voorzien van zescilindermotoren.

Nieuwe start

Net zoals vrijwel alle autoproducenten in die tijd kreeg ook BMW te maken met de Tweede Wereldoorlog en daarmee de productie van oorlogsmaterieel. Na de oorlog moest BMW het vooral van zijn motorfietsen hebben, omdat de auto’s amper verkocht werden.

Dit kwam mogelijk omdat het toch vooral de duurdere modellen waren; het bedrijf ging dan ook bijna failliet. De redding voor het bedrijf kwam vanuit de Italiaanse hoek toen BMW in licentie van Iso kleine modellen kon gaan produceren.
Iso is een Italiaanse merk bekend van scooters, motorfietsen, dwergauto’s en kleine goedkopere auto’s. Een bekend model uit die periode is de BMW Isetta, een dwergauto die Iso ook onder zijn eigen naam Iso Isetta had.

Hans Glas

De echte nieuwe doorbraak zou nog duren tot 1961. Enkele jaren later was het succes weer zo groot dat BMW grote behoefde had aan meer productiecapaciteit. Het bedrijf Hans Glas GmbH (scooters, dwerg- en kleine auto’s) had het in die tijd financieel juist erg lastig, omdat de kosten van productie en ontwikkeling erg hoog lagen. Dit was voor BMW in 1966 de kans om het bedrijf Glas over te nemen om zo hun productiecapaciteit te vergroten.

Onder de vlag van BMW zouden de merken Glas en Goggomobil nog wel modellen op de markt blijven brengen. Goggomobil was op zijn beurt onderdeel van Glas (meer hierover onder het knopje ‘Goggomobil’ op deze site). Zo zag je dus Glas-modellen met het logo en de bekende grill van BMW rijden.
Vanwege het grote succes kon BMW zich weer gaan richten op geavanceerde, sportieve en ook grotere modellen. In 1977 weten ze zelf een nieuw genre neer te zetten met de BMW 323i, een compacte sedan met een dikke zescilinder in-lijn motor in combinatie met achterwielaandrijving.

Ook ben ik zelf in het bezit geweest van een BMW 323i van de tweede generatie met een zes-in-lijn motor en achterwielaandrijving. Uit ervaring kan ik vertellen dat dat een fijne combinatie is.

Overname

In 1994 naam BMW het Engelse Rover over. Achteraf zou dit geen succes blijken, dus Rover ging weer in de verkoop. Wel hield BMW het merk Mini over aan dit avontuur en dat onderdeel werd wel een succes nadat het nieuw leven werd ingeblazen.
Een ander succes was dat Rolls-Royce onder het beheer van BMW is gekomen; ook dit merk is zeer succesvol.

Translate »