Selecteer een pagina

Bugatti Type 41 Royale

Bugatti Type 41 Royale

24/10/21

Bugatti Type 41 Royale – Coach by Weymann

In 1926 presenteerde Bugatti een model dat in alle opzichten uniek was, het was de grootste, krachtigste en misschien wel de meest luxe auto ter wereld op dat moment. Het was een auto die zijn gelijke niet kende, een auto voor de absolute top zoals keizers en koningen. De Bugatti Type 41 Royale.

Carrosseriebouw

De Type 41 Royale was ongeveer tien keer zo duur als andere Bugatti-modellen. Gebruikelijk in die tijd was dat de carrosserie werd gemaakt door onafhankelijke carrosseriebouwers. Bekende namen die met Bugatti werkten waren onder andere Kellern & Cie, Binder, Weinberger, Jean Bugatti (oudste zoon van Ettore Bugatti), Park Ward en zoals bij dit schaalmodel Weymann.

Voor de aandrijving gebruikte Bugatti een 12,8 liter achtcilindermotor wat in de basis ontworpen was als vliegtuigmotor en een vermogen had van rond de 300 pk. De Bugatti kon hiermee een snelheid van 200 km/u bereiken, een ongekende snelheid in de jaren 20/30 van de vorige eeuw.
Het eerste prototype bouwde Bugatti al in 1926, toen met een nog langere wielbasis en een 14,7 litermotor. De eerste Royale zou echter pas in 1932 daadwerkelijk verkocht worden aan de zeer vermogende Parijse zakenman Armand Esders.

Geproduceerd

Vanwege de crisisjaren werd de Royale geen succes. Over het aantal verkochte exemplaren gaan verschillende verhalen rond. Zeker is dat er een zestal geproduceerd zijn, maar volgens sommigen die zich baseren op chassisnummers zouden er elf moeten zijn. Helaas is dat niet na te gaan en lijkt ook onwaarschijnlijk.

Van de zes is wel zeker dat ze alle zes nog bestaan, één (mogelijk het prototype) zou zijn gecrasht nadat Ettore Bugatti achter het stuur in slaap viel, maar die is weer opnieuw opgebouwd. Er word ook beweerd dat er zeven daadwerkelijk gebouwd zijn, ook dit is niet geheel duidelijk welke de zevende is.

Hoewel de Royale bedoeld was voor de koninklijke klasse was er vrijwel geen royalty die het aandurfde om in tijden van economische depressie een dergelijk model te kopen. Voor de prijs van één Royale kon je immers drie Rolls Royce-modellen kopen. De Spaanse koning had weliswaar veel interesse maar heeft de Royale nooit in ontvangst kunnen nemen. Ook de koning van Roemenië had interesse maar volgens de verhalen zou Ettore Bugatti deze order zelf geweigerd hebben.

Verborgen

Opvallend verhaal is dat er tijdens de oorlog verschillende Royale’s verstopt werden zodat de Duisters deze niet in handen zouden krijgen. Drie exemplaren met chassisnummers 41100, 41141 en 41150 werden ingemetseld in het huis van Bugatti in Ermenonville.

Een ander exemplaar met chassisnummer 41111 werd verborgen in de ondergrondse riolen van Parijs.

Het schaalmodel

Het model is van Ixo en toen ik het model een paar jaar geleden kocht zat het in de budgetklasse. Inmiddels zijn de prijzen van dit model gestegen en nu zou ik hem indelen in de lage middenklasse.

Ixo zit met zijn modellen over het algemeen in de lagere klasse, de kwaliteit is de laatste jaren echter wel flink verbeterd. Deze Bugatti is uiteraard geen high-end model, maar ik kan niet anders zeggen dan dat het model er gewoon erg goed uitziet. Het schaalmodel wat tijdens deze beoordeling voor mij staat, ziet er in het echt beter uit dan op de foto’s. Ik kan dan ook niets anders zeggen dan dat je behoorlijk wat kwaliteit voor je geld krijgt.

Het model is in de schaal 1:43 maar alsnog is het een groot model. Dit is uiteraard logisch want de echte Bugatti Type 41 Royale was ook enorm, er waren in die tijd vrachtwagens die kleiner waren. Het model is uitgevoerd in de kleuren zwart met geel, voor Bugatti was het niet ongebruikelijk om zeer opvallende kleuren te gebruiken. De lak en de glans is mooi.

Voorkant

Kijken we aan de voorzijde dan vallen als eerste twee enorme maar mooi uitgevoerde koplampen op. Direct daarachter zit de grote grill met het Bugatti-embleem en de dansende olifant op de radiateurdop. Beide zijn zo klein dat ze niet als zodanig herkenbaar zijn. Toch zit het er wel; oog voor details. De grill is niet opengewerkt maar in het geval van dit model is dat niet eens een minpunt, het ziet er op de één af andere manier gewoon prima uit. Ook de chromen onderdelen zien er strak uit en dit is vaak wel anders bij zulke kleine modellen.

Zijkant

Kijken we via de grill over de zeer lange motorkap dan zien we de voorruit met zijn wissers die zeker voor Ixo-begrippen keurig zijn. Via de gewelfde spatborden komen we aan de zijkant waar direct weer opvalt hoe lang dit model is. In de zijpanelen zitten louvres voor de luchtstroming ten behoeve de motorkoeling. Ook deze zijn niet opengewerkt maar gewoon een serie ribbels. Net als bij de grill is het ook hier niet storend.

Achterkant

De wielen zijn zelfs in deze schaal enorm. De velgen zijn in chrome uitgevoerd en goed voorzien van details waardoor ze erg mooi zijn geworden. Gaan we door naar de achterkant dan zit daar een grote koffer met daarop een reservewiel. Dat is een detail wat zo’n model weer leuker maakt om naar te kijken. De achterlichtjes zijn klein en simpel maar het volstaat.

Alle lijnen, hoeken en naden van dit model zijn keurig strak en dat tilt het model optisch naar een hoger niveau. Naast al het mooie zijn er ook wat puntjes te melden waaraan je kunt zien dat Ixo in de basis een budgetmerk is. Het interieur is van het simpelste soort met weinig details. Het stuurwiel is dan weer wel een pluspunt.

Ander punt is de koffer aan de achterzijde, deze is nauwelijks gedetailleerd en heeft een wel erg hoog plastic gehalte net als het interieur. Dit is een gemiste kans want juist hier hadden ze het verschil kunnen maken.
Toch is het uiteindelijk een heel mooi model waarbij we de aandachtspuntjes voor lief nemen. Ixo heeft mij weten te verbazen met dit model.

prijs: 8
kwaliteit: 9
details: 7

merk: Bugatti | model: Type 41 Royale | uitvoering: Weymann | jaar: 1929 | kleur: zwart/geel | schaal: 1:43 | fabrikant: Ixo

Laatste drie geplaatst

Lamborghini Huracán LP610-4

Lamborghini Huracán LP610-4

Lamborghini Huracán LP610-4 Vandaag reizen we af naar Italie, naar een dorpje niet ver van het bekende Maranello met...

Lamborghini Aventador LP750-4 SV

Lamborghini Aventador LP750-4 SV

Lamborghini Aventador LP750-4 SV De fabrikanten van supercars hebben een aardig verdienmodel gevonden door van elk...

Lamborghini Huracán Performante

Lamborghini Huracán Performante

Lamborghini Huracán Performante De Performante is ten opzichte van de standaard Huracán ontwikkeld volgens het bekende...

Translate »