Selecteer een pagina

Citroën 2CV Special

Citroën 2CV Special

30/10/21

Citroën 2CV Special

Na de overname van Citroën door Michelin en het overlijden van André Citroën besloot de leiding dat er een eenvoudige kleine auto moest komen die geschikt was voor het platteland.

Veel eisen waren er niet, buiten dat er twee boeren met 50 kg aardappelen of 50 liter Franse wijn vervoerd konden worden. Ook moest de wagen zo comfortabel zijn dat een mand met eieren heel zou blijven wanneer de auto over een net omgeploegde akker reed. Dit was niet zomaar een voorwaarde, want in die tijd waren er in de landelijk gebieden nog maar zeer beperkt verharde wegen. Verders moest hij dus eenvoudig, goedkoop en betrouwbaar zijn waarbij het uiterlijk deed er niet toe deed.

Introductie

Net wanneer Citroën het model op de Salon de l’Automobile wilde voorstellen, brak de oorlog uit. De salon ging niet door en daarmee ook de presentatie van het model.
Na afloop van de oorlog besloot Citroën in 1948 het model alsnog te introduceren op de Mondial de l’Automobile Paris. Het model was inmiddels wel grondig herzien. De naam van het model was Citroën 2CV oftewel Deux Chevaux.

Groot succes

De 2CV was direct een groot succes bij de oorspronkelijke doelgroep, de boeren. Maar daar bleef het niet bij, want ook buiten deze doelgroep kwam er veel vraag naar de 2CV waardoor de wachttijden gigantisch opliepen. Het eerste land buiten Frankrijk waar de 2CV verkocht zou worden, was Nederland maar vanwege het uiterlijk was het hier niet echt een succes.

De 2CV had een kleine luchtgekoelde 375 cc benzinemotor met slechts 9 pk. Dit zou in de loop der jaren oplopen tot zo’n 29 pk voor de latere modellen. Ook de uitrusting was in het begin zeer minimaal, want de ruitenwisser moest met de hand bediend worden. Later zou dit gekoppeld worden aan de snelheidsmeter, hoe harder je reed hoe sneller de wisser ging. Echter wanneer je stilstond, stond de wisser ook stil. Ook was er geen benzinemeter, maar moest je de hoeveel brandstof peilen met een stok in de tank. Voor de rest had de wagen in eerste instantie ook maar één koplamp en één achter/remlicht. Echter na een ongeval waarbij de tegenligger dacht met een motorrijder te maken te hebben, werd besloten om toch maar twee koplampen te monteren.

In Nederland heeft de 2CV de bijnaam Eend en/of Lelijke Eend en is geproduceerd van 1949 tot 1990.

Het schaalmodel

Het model wordt gemaakt door Ixo en zit in de middenklasse. Realistisch gezien zou het meer in de budgetklasse thuis horen. Toch ziet het model er niet slecht uit.
De kleur is apart want bruiner dan dit kun je het niet hebben. De lak is redelijk en de glans matig, maar dat past juist helemaal bij een 2CV. De afwerking van alle onderdelen is heel behoorlijk, maar net als het dak heeft ook het interieur een zeer hoog plasticgehalte. Toch is dat niet storend bij dit leuke modelletje.
De vormen van het model zijn goed en alles wat erop moet zitten, zit erop. De meeste matige onderdelen zijn de lampen zowel voor als achterop, maar net zoals het andere is ook dat niet storend. Ik zou zelfs willen stellen dat het modelletje beter is dan wat je zou verwachten, de carrosserie en wielen zijn zelfs heel goed gelukt.

prijs: 6
kwaliteit: 8
details: 6

merk: Citroën | model: 2CV | uitvoering: Special 60th Anniversary by Hermes | jaar: 1989 | kleur: bruin | schaal: 1:43 | fabrikant: Ixo

Laatste drie geplaatst

Lamborghini Huracán LP610-4

Lamborghini Huracán LP610-4

Lamborghini Huracán LP610-4 Vandaag reizen we af naar Italie, naar een dorpje niet ver van het bekende Maranello met...

Lamborghini Aventador LP750-4 SV

Lamborghini Aventador LP750-4 SV

Lamborghini Aventador LP750-4 SV De fabrikanten van supercars hebben een aardig verdienmodel gevonden door van elk...

Lamborghini Huracán Performante

Lamborghini Huracán Performante

Lamborghini Huracán Performante De Performante is ten opzichte van de standaard Huracán ontwikkeld volgens het bekende...

Translate »