Selecteer een pagina

FERRARI

Ferrari, opgericht door Enzo Ferrari en gevestigd in Maranello, Italië. Enzo Ferrari is geboren in 1898 in Modena, Italië.
Op 10-jarige leeftijd, in 1908 zag hij hoe coureur Felice Nazzaro winnaar werd van de Grand Prix Circuito di Bologna. Deze ervaring inspireerde Enzo, dit was wat hij later ook wilde.

Coureur
Het ging niet goed met het bedrijf (timmerbedrijf) van de familie waardoor hij op zoek ging naar ander werk. Hij probeerde het in de auto-industrie maar bij Fiat hadden ze geen interesse. Uiteindelijk nam hij een baan als testrijder bij het merk CMN wat staat voor Costruzioni Meccaniche Nazionali. Later werd hij gepromoveerd tot coureur, we hebben het dan over 1919.

Lees meer ...

Alfa Romeo / Scuderia Ferrari

In 1920 ging Enzo als coureur naar de race-afdeling van Alfa Romeo waar hij in 1923 zijn eerste Grand Prix won. Hier was hij enkele jaren redelijk succesvol en behaalde ook overwinningen, maar het overlijden van twee andere coureurs deed Enzo veel. Toen later ook zijn zoon geboren werd (1932), besloot Enzo te stoppen als coureur. Hoewel hij zelf niet meer als coureur optrad, betekende Enzo nog wel veel voor de racewereld. In 1929 had hij al het Scuderia Ferrari opgericht met als doel om jonge talenten een kans als coureur te geven. Deze naam zou de racedivisie in 1932 ook krijgen onder leiding van Enzo Ferrari. De combinatie van Enzo, uitstekende Alfa Romeo’s en goede coureurs maakte het team zeer succesvol.

Logo Ferrari

Rond die tijd verscheen ook het wereldbekende embleem met het steigerende paard op de auto’s van Alfa Romeo in de Scuderia Ferrari divisie. Het steigerende paard was als sinds 1929 het symbool van Scuderia Ferrari en zou later dus ook verwerkt worden in het bekende gele embleem en op de Alfa’s te zien zijn. Het steigerende paard stond afgebeeld op het vliegtuig van Graaf Francesco Baracca. Hij wordt gezien als de beste Italiaanse gevechtsvlieger in de Eerste Wereldoorlog met de meest gewonnen duels. Hier lag de link met het succesvolle Scuderia Ferrari, Baracca’s moeder stelde voor om het steigerende paard te verwerken in een embleem wat later het bekende gele Ferrari-embleem zou worden. Het was een soort eerbetoon aan Baracca.

Ferrari / Alfa Corse

De concurrentie was inmiddels steeds sterker geworden en domineerde de races. In 1937 werd Scuderia Ferrari ontbonden en Enzo ging terug naar het team van Alfa Romeo, Alfa Corse. Deze keer zou Alfa Romeo zelf de volledige controle houden over hun racedivisie en gaven Enzo de functie van sportief directeur. Dit ging niet heel lang goed en uiteindelijk in 1939 vertrok Enzo bij Alfa Romeo.

Ferrari SpA

Enzo zette een fabriek op dat onderdelen levert aan raceteams, toen kwam echter de Tweede Wereldoorlog. Ferrari’s fabriek werd gedwongen oorlogsmaterieel te gaan maken. Later werd ook deze fabriek gebombardeerd. Enzo besloot de fabriek te verhuizen van Modena naar Maranello. Hier zou hij na de oorlog auto’s gaan maken onder zijn eigen naam, Ferrari. In 1947 richtte hij Ferrari SpA op. Alfa Romeo was inmiddels weer dominant in de racerij maar Ferrari besloot de strijd aan te gaan en niet zonder succes. Ferrari wist Alfa Romeo vrij snel te verslaan. Het racen was behoorlijk kostbaar en om alles te bekostigen besloot Ferrari om sportwagens voor op de openbare weg te gaan maken en verkopen.

Translate »