Selecteer een pagina

FORD

Ford is opgericht in 1903 door Henry Ford in Michigan (Verenigde Staten). Henry Ford is geboren in 1863 en had al vroeg interesse in techniek. Zijn vader zag voor Henry een toekomst als boer, maar Henry was het daar niet mee eens. Hij wilde iets in de techniek gaan doen.

Toen hij 15 jaar was, werkte hij als leerling in Detroit. Hij verdiende daar wat geld met het repareren van stoommachines. Omdat hij van dat loon niet kon rondkomen, had hij een tweede baan bij een juwelier waar hij horloges repareerde.
Toch zou Henry terugkeren naar het platteland waar hij van zijn vader een stuk grond kon krijgen, op voorwaarde dat hij de techniek achter zich zou laten. Henry probeerde dit wel een tijd, maar kon van het boerenleven niet gelukkig worden. Zijn passie lag nu eenmaal in de techniek.

Lees meer ...

Edison Illuminating Company

In 1891, Henry was toen 28 jaar, ging hij in Detroit voor een elektriciteitsbedrijf werken. Op het gebied van techniek bleef hij zeer actief en in 1893 bouwde hij zijn eigen cilindermotor. Hier zou het echter niet bij blijven want in 1896 ging Henry zijn eigen auto bouwen. Omdat hij de meeste onderdelen zelf moest maken, duurde de bouw wel lang. Maar uiteindelijk kon hij zijn auto verkopen.

Daar bleef het niet bij, Henry bouwde een tweede en zelfs derde exemplaar. Henry Ford werkte ondertussen nog steeds bij Edison Illuminating Company waar hij chef ingenieur was. De directeur probeerde Henry zover te krijgen dat hij al zijn aandacht bij het bedrijf zou houden maar voor Henry was het duidelijk, hij wilde meer auto’s gaan maken.

Ford Motor Company

In 1899 startte hij Detroit Automobile Company, dat ging echter failliet. Ook zijn tweede poging onder de naam Henry Ford Company, wat hij in 1901 oprichtte, mislukte. Het bedrijf wat hij achterliet, zou zonder hem een doorstart maken en dat kennen we nu nog steeds als Cadillac. Zijn derde poging in 1903 zou wel een succes worden. Samen met een groep investeerders waaronder de gebroeders Dodge, ontstond het bedrijf Ford Motor Company.

In die tijd kwam er veel vraag naar auto’s en Ford Motor Company plukte hier dan ook de vruchten van. Dit kwam ook omdat Fords technisch meer te bieden hadden dan de concurrenten voor vrijwel dezelfde prijs. Het merk Ford begon een grote rol te spelen in de autoindustrie.

Massaproductie

In 1908 was de industrie flink veranderd. Auto’s waren alleen bereikbaar voor de rijkere bevolking en fabrikanten hadden al snel door dat er met luxere auto’s meer winst te behalen was. De aandeelhouders eisten dat Henry ook deze ontwikkeling zou gaan maken om zo meer winst te genereren. Hij legde ze een ander plan voor wat naar zijn mening beter was. De efficiëntie moest beter en hiervoor introduceerde hij de lopende band. Hierdoor werd massaproductie mogelijk met als gevolg dat de prijzen van hun T-Ford flink omlaag konden. Hiermee werden ze een zeer sterke speler in de markt.

Om een idee te geven over welke prijsverlagingen het ging. In 1908 kostte een T-Ford 850 dollar en in 1910 was dit al opgelopen naar 950 dollar. Daarna ging het omlaag naar 680 dollar in 1911. Toch was dit nog maar het begin, want Henry voerde nog meer veranderingen door waardoor de prijs in 1914 nog maar op 490 dollar lag en in 1924 was dat zelfs nog maar 290 dollar. Het was wel duidelijk dat het plan van Henry werkte, efficiënter en massa was waar het om ging. Overige veranderingen waren onder andere een zeer hoge loonsverhoging, arbeidstijdverkorting tot een werkdag van 8 uur en een werkweek van 40 uur.

Deze maatregelen hadden als gevolg dat het personeelsverloop veel minder was en dat hun productiviteit omhoog ging. Uiteindelijk zijn er van de T-Ford 15.458.781 exemplaren gebouwd in 19 jaar tijd.
In 1922 nam Ford het Lincoln Motor Company over om zo toch een aandeel in het luxe segment te bemachtigen. Opvallend hierbij is dat Lincoln de grootste concurrent zou worden van Cadillac, een naam die we eerder al even tegen kwamen in het verhaal. Ook richtte Ford in 1939 het merk Mercury op.
Ford Motor Company behoort bij de top 5 van grootste autoproducenten ter wereld.

In 1947 overleed Henry Ford.

Het nastreven van efficiëntie ging voor Henry Ford zo ver dat hij het volgende zei:
“Any customer can have a car painted any colour that he wants so long as it is black.”

Translate »