Selecteer een pagina

GOGGOMOBIL

De naam Goggomobil werd gebruikt door Hans Glas GmbH. Goggomobiles zijn zogenaamde dwergauto’s en gebouwd tussen 1955 en 1969.
Hans Glas GmbH is een Duits bedrijf en produceerde onder andere landbouwmachines, scooters, dwergauto’s, maar ook normale auto’s.

Hans glas, geboren in 1890, zou aan de slag gaan als vertegenwoordiger van tractoren. Tussen 1910 en 1924 werkte hij in Toronto, Canada. De beurscrash van Wall Street had ook gevolgen voor Hans Glas, hij verloor hierbij veel kapitaal. Hans woonde inmiddels in Amerika en werkte ondertussen bij de Ford Motor Company, maar zou later chef worden bij de Amerikaanse afdeling van Bosch. Ook werkte hij als productieleider bij het motorfietsmerk Indian.

Lees meer ...

Duitsland

Wanneer hij in 1930 weer een redelijk kapitaal heeft opgebouwd, emigreert hij terug naar Duitsland. Het bedrijf van zijn vader was inmiddels verkocht vanwege de slechte economie, maar Hans kon met zijn kapitaal het bedrijf terugkopen. Na de Tweede Wereldoorlog was het de grootste in landbouwmachines binnen Europa.
In 1949 ging de zoon van Hans, Andreas, naar een tentoonstelling in Verona waar hij voor het eerst met de scooters van Vespa in aanraking kwam. Hij was zo zeer onder de indruk dat hij een exemplaar mee naar huis nam.

Scooters

Andreas wilde overstappen van landbouwmachine naar scooter, maar Hans zag dit in eerste instantie niet zitten. Toch kreeg Andreas toestemming om samen met Karl Dompert en Hans Zettler een eigen scooter te ontwikkelen. Omdat de tests succesvol waren, kwam er toestemming om de productie van scooters op te starten. Het merk werd Goggo, maar in bepaalde landen zou Isaria als merknaam gebruikt worden. Glas was nu dus ook fabrikant van deze wat vreemde maar leuke scooters.

1954 zou een belangrijk jaar worden voor de Isaria Maschinenfabrik van Hans Glas, ze namen toen het failliete Rolletta scooters over. Ook begonnen ze met vierwielige overdekte scooters oftewel de dwergauto Goggomobil.
In de jaren daarop ging het bedrijf zich volledig richten op Goggomobil dwergauto’s, ondanks dat de Goggo-scooters nog steeds populair waren. Er waren in die tijd meer producenten van dwergauto’s waaronder de bekende merken Messerschmitt en BMW. Goggomobiles waren praktischer en er kwamen verschillende uitvoeringen en juist dat was hun sterke punt.

Glas

Met de komst van meer welvaart in 1959 kwam er meer vraag naar gewone auto’s. Glas zag kansen en ging grotere modellen produceren. Om zijn naam los te maken van de dwergauto’s werd gekozen om Glas Isar als merknaam te gebruiken, later zou dit gewoon Glas worden.

In 1966 nam BMW het bedrijf Hans Glas GmbH over. BMW wilde uitbreiden en Glas liep tegen hoge kosten aan. Een overname lag hiermee dus voor de hand maar BMW zou nog wel enige tijd de modellen van Glas, waaronder Goggomobil in productie houden.
In die overgangsperiode kwamen er Glas-modellen met een BMW-logo op de markt en sommigen hadden als merk ook BMW Glas. In 1969 zou BMW hiermee stoppen en verdwenen de merknamen Goggomobil en Glas zodat alleen BMW overbleef.

Translate »