Selecteer een pagina

Honda NSX

Honda NSX

11/11/21

Honda NSX

Begin 1989 konden we voor het eerst een blik werpen op de Honda NSX tijdens de Chicago Auto Show. Anderhalf jaar later, eind 1990, was de NSX daadwerkelijk te koop. De eerste versie had een 3,0 liter V6-motor dat goed was voor 256 pk.
De NSX was een supersportwagen en werd gezien als regelrechte concurrent van Ferrari ( Ferrari 328/348). Dit was dan ook één van de redenen dat de NSX in 1997 werd voorzien van een 3,2 liter V6 met 280 pk.

Japans herenakkoord

Die 280 pk moet je overigens niet al te serieus nemen. In de jaren tachtig hadden ze in Japan te maken met veel verkeersslachtoffers. Om dit aantal omlaag te brengen, kwam de Japan Automobile Manufacturer’s Association (JAMA) met het verzoek aan de fabrikanten om hun auto’s te limiteren op 280 pk en 180 km/u als topsnelheid.
Zo braaf als de fabrikanten waren, gaven ze gehoor aan de oproep van de JAMA. De modellen kregen een gelimiteerde topsnelheid van 180 km/u en het vermogen werd gelimiteerd op 280 pk.

Echter, dit was vooral een verhaal op papier. De realiteit was anders. De ontwikkelingen gingen gewoon verder en de vermogens stegen ver boven de 280 pk uit. Niet in de catalogus want daar stond keurig 280 pk vermeld in de specificaties.

In 2004 besloot Honda afstand te nemen van deze ongeschreven regel en andere merken volgden al snel. De NSX zou overigens ook al een topsnelheid van 270 km/u gehad hebben dus dat hele herenakkoord stelde bar weinig voor.
Bij de recentere modellen zou dit overigens wel oplopen tot ruim boven de 300 pk (op papier nog steeds 280) wat de NSX een topsnelheid van 290 km/u gaf en een 0-100 sprint in 5,7 seconden.

Ontwikkeling

De NSX zou tot 2005 in productie blijven waarbij Honda het model steeds bleef verbeteren. Hoewel de NSX in 1989 werd voorgesteld aan het grote publiek begon Honda in 1884 met de ontwikkeling de New Sportscar eXperimental oftewel de NS-X. Honda had al direct Ferrari in het vizier als concurrent van de NSX en wilde met hun V6 aangedreven sportwagen de V8-Ferrari ’s overtreffen. Niet alleen qua prestaties maar ook met betrouwbaarheid en (lagere) prijs.

Het verhaal gaat dat Honda een Ferrari 328 GTB kocht om te kijken hoe ze het in Italië deden. Ze kwamen er al snel achter dat de kwaliteit erbarmelijk was. Op dat punt had Honda dus al direct een voorsprong. Maar er kwamen meer punten naar boven waardoor Honda hun ontwerp kon bijstellen, ze konden nu immers zelf ervaren hoe bepaalde dingen juist niet moesten.
Bij de bekende supersportwagens in die tijd was de interieurruimte altijd aan de krappe kant en het zicht rondom belabberd. Dit ging Honda dus anders doen. Ook op het gebied van luxe was er winst te behalen.

Ondanks dat de prestaties van hoog niveau moesten zijn, moest de NSX ook dagelijks te gebruiken zijn. Dit hield in dat Honda de NSX van de nodige luxe gemakken wilde voorzien.
Dit zou betekenen dat de wagen ook zwaarder zou worden. Ook hier moest Honda dus wat op bedenken en dat deden ze. Er waren verschillende materialen beschikbaar waarmee ze de wagen relatief licht konden bouwen. Echter zou de NSX dan ook duurder worden dan de concurrentie en dat paste absoluut niet in het plan van Honda. Uiteindelijk kozen ze voor aluminium waardoor ze wel binnen het gestelde budget konden blijven.

Ayrton Senna

Dan hebben we ook nog het verhaal dat coureur Ayrton Senna geholpen zou hebben bij de ontwikkeling van de NSX. Zijn bijdrage was zeer beperkt maar wel een hele belangrijke.
Honda zat niet helemaal op de goede weg met de afstelling tussen het koetswerk en onderstel. Ayrton Senna had al snel door waar het probleem zat en de Honda-ingenieurs gingen op zoek naar een oplossing. Uiteraard werd deze dankzij de input van Senna snel gevonden wat resulteerde in een veel beter rijdende auto. Niet alleen aan Senna vroegen de Honda-ingenieurs de nodige input, ook coureurs Bobby Rahal en Satoru Nakajima werd om advies gevraagd.
Dus ja, Ayrton Senna heeft in zekere zin wel degelijk een belangrijke bijdrage gehad in de ontwikkeling van de NSX.

Het schaalmodel

Het schaalmodel is de Honda NSX Type T uit 2002 en gemaakt door Hpi Racing. Het model is van resin en zit prijstechnisch in de hoge klasse. Wel verschuift dat inmiddels langzaam naar de topklasse. Het model ziet er erg goed uit, ik kan dan ook niet direct een minpuntje vinden.

De verhoudingen zijn goed en alle lijnen mooi strak en scherp. Details als de lampunits, uitlaten en spoilers zijn keurig in orde net als het gedetailleerde interieur. De wielen zijn prima in orde en geven tussen de spaken door zicht op de remschijven en klauwen. De witte lak is zeer netjes, overal goed gedekt en de glansgraad is hoog.
Hpi Racing heeft met dit model uit de Mirage-lijn een vrijwel perfect product op de markt gebracht.

prijs: 9,5
kwaliteit: 10
details: 9

merk: Honda | model: NSX | uitvoering: Type-T | jaar: 2002 | kleur: wit | schaal: 1:43 | fabrikant: Hpi Mirage

Laatste drie geplaatst

Lamborghini Huracán LP610-4

Lamborghini Huracán LP610-4

Lamborghini Huracán LP610-4 Vandaag reizen we af naar Italie, naar een dorpje niet ver van het bekende Maranello met...

Lamborghini Aventador LP750-4 SV

Lamborghini Aventador LP750-4 SV

Lamborghini Aventador LP750-4 SV De fabrikanten van supercars hebben een aardig verdienmodel gevonden door van elk...

Lamborghini Huracán Performante

Lamborghini Huracán Performante

Lamborghini Huracán Performante De Performante is ten opzichte van de standaard Huracán ontwikkeld volgens het bekende...

Translate »