Selecteer een pagina

JAGUAR

William Walmsley en William Lyons, twee vrienden en motorliefhebbers besloten in 1922 samen een bedrijf op te richten. Dit bedrijf hield zich voornamelijk bezig met de productie van zijspannen voor motorfietsen. Hun onderneming had de volgende namen. Swallow Sidecar Company (1922 – 1926), Swallow Sidecar and Coachbuilding Company (1926 – 1927)) en Swallow Coachbuilding Company (1927 – 1930). De verschillende namen kwam door groei van het bedrijf en daarmee het uitbreiden van hun werkzaamheden. Naast zijspanen zouden ze immers ook carrosserieën gaan maken onder andere voor Austin. In 1930 werd het een vennootschap met de naam Swallow Coachbuilding Company Limited.

SS Cars Limited

Zakelijk gezien ging het voorspoedig maar in 1934 zou William Walmsley het bedrijf verlaten. Het financiële gat wat hierdoor ontstond werd ingevuld door nieuwe aandeelhouders aan te trekken en de naam zou veranderd worden in SS Cars Limited met William Lyons aan de leiding.

Lees meer ...

Jaguar Cars limited

Jaren later aan het einde van de oorlog (1945) besloten de aandeelhouders de naam SS Cars Limited te veranderen in Jaguar Cars Limited. De reden dat ze de letters SS niet meer in hun merknaam wilden hebben heeft geen nadere uitleg nodig denk ik.

De woorden van William Lyons waren dan ook “Unlike S.S. the name Jaguar is distinctive and cannot be connected or confused with any similar foreign name.”
De eerste jaren na de oorlog had Jaguar het lastig vanwege een tekort aan materialen en dan met name staal. Toch wisten ze al snel weer succesvol te worden mede door hun fraaie sportwagens die ook in de autosport ingezet werden, de XK series maar ook de C en D-Type.
Sportwagens van wereldklasse bouwen was de droom van William Lyons en dat heeft hij weten waar te maken. Toch wist hij ook een uitstekende reputatie waar te maken met de productie van zeer elegante en luxe modellen.

Grondstof tekorten

Sinds de oorlog had het land grote tekorten aan grondstoffen en Jaguar was al die tijd afhankelijk van Pressed Steel Company voor hun carrosserieën. Dit bedrijf maakte namelijk alle carrosserieën voor Jaguar. William Lyons maakte zich dan ook grote zorgen toen British Motor Company (BMC) het Pressed Steel Company in 1965 overnam. BMC had ondertussen wel een aanbod gedaan aan Lyons om samen te fuseren. Vanwege de grote zorgen over het voortbestaan van Jaguar ging Lyons hier uiteindelijk op in en zo ontstond het British Motor Limited. Het jaar erop zou Limited veranderen in Holdings. (BMH)

Onder druk van de regering moest BMH op zijn beurt weer fuseren met Leyland Motor Corporation wat vooral bekend was van bussen en vrachtwagens. Deze samenwerking werd uiteindelijk vanwege een slecht bestuur geen succes. In 1984 werd het merk Jaguar naar de beurs gebracht en Sir John Egan had de zware taak om Jaguar weer op het goede spoor te krijgen.
Uiteindelijk zou Jaguar in handen van Ford komen maar Ford wist helaas geen winst te maken met Jaguar waarna het merk wederom in de verkoop kwam. Uiteindelijk is het merk (2008) onder de vleugels van het IndiaseTata Motors gekomen

William Lyons

Williams Lyons werd geboren in 1901 in Blackpool Engeland. Na zijn school liep hij stage bij het automerk Crossley Motors. In 1919 verliet hij Crossley en ging aan het werk als autodealer van het merk Sunbeam. In 1921 ontmoette hij William Walmsley en dat was het begin van het verhaal hierboven.
In 1956 werd Lyons nog geridderd voor zijn bewezen diensten in de Britse industrie waardoor hij door het leven ging als Sir William Lyons. Uiteindelijk zou Lyons op 83 jarige leeftijd in 1985 overlijden.

 

Translate »