Selecteer een pagina

Koenigsegg Agera RS1

Koenigsegg Agera RS1

19/11/21

Koenigsegg Agera RS1

In 2010 kwam Koenigsegg met de Agera. Het model werd aangedreven door de in eigen beheer ontwikkelde en geproduceerde vijf liter V8 bi-turbo. Voor de Agera heeft Koenigsegg veel exotische materialen én innoverende technieken gebruikt.

De Agera had een vermogen van 960 pk maar één jaar later zou de Agera R al zijn intrede doen. De Agera R (2011-2014) beschikte ook over 960 pk, maar dit model kreeg een bijzondere upgrade. Vanaf 2013 was er de mogelijkheid om naast de standaard brandstof ook E85-biobrandstof te gebruiken. Bij het gebruik van deze brandstof kon de V8 meer vermogen ontwikkelen met als resultaat 1140 pk.

In hetzelfde jaar (2013) presenteerde Koenigsegg ook de Agera S. Dit model bestond naast de R, maar was speciaal ontwikkeld voor landen waar de eigenaren niet konden beschikken over E85-biobrandstof. De S had voor de rest wel dezelfde upgrades als de R, maar omdat de Agera S het zonder E85 moest stellen, kwam het vermogen op maximaal 1030 pk uit.

In 2014 presenteerde Koenigsegg alweer de volgende variant, de One:1. Een aparte naam, maar deze verwijst rechtstreeks naar het vermogen-gewichtsverhouding van de One:1 wat in dit geval 1360 pk is voor de 1360 kg wegende Agera. Eén pk per één kg massa.

Agera RS

In 2015 komen we dan eindelijk bij de Agera RS, onthuld op de Autosalon van Genève. De RS is misschien wel de meest geavanceerde Agera. Voor de RS hebben ze de beste eigenschappen van de R, S en One:1 in één model weten te combineren en daarmee is de wagen grensverleggend. Bij veel, voornamelijk aerodynamische aanpassingen ligt de nadruk op circuitgebruik. Toch heeft Koenigsegg alles op zo’n manier geïntrigeerd dat de dagelijkse bruikbaarheid nog steeds optimaal is.

In deze Agera zit wederom dezelfde vijf liter V8-krachtbron, maar nu met 1176 pk bij gebruik van normale brandstof. Echter biedt Koenigsegg voor deze Agera het optionele One Megawatt Package aan en dan komt ook dit model tot een vermogen van 1360 pk. Als topsnelheid wordt er officieel 447 km/u opgegeven en een 0-100 sprint in 2,8 seconden. Wat wellicht nog indrukwekkender is, zijn de tijden 0-200 en 0-400 km/u in respectievelijk 6,4 en 25,4 seconden. En hoewel de officiële top 447 km/u is, zijn er met de RS hogere snelheden gereden. In 2017 was de RS dan ook recordhouder als snelste productieauto.

Agera RS1

Naast de bekende modellen zijn er ook veel speciale edities van de Agera, geheel volgens de wens van de klant gebouwd. De Agera RS1 is daar een goed voorbeeld van en dat is dan ook precies het model wat ik hier als schaalmodel heb staan. Van de Agera RS zijn in totaal 25 exemplaren gemaakt.

Deze RS1 is gebaseerd op de ‘normale’ RS en de naam RS1 is bedacht door de eigenaar. Niet echt een creatief bedachte naam naar mijn mening maar goed, soms is het al genoeg om er slechts een 1 achter te plakken. Overigens zijn de meeste aanpassingen aan deze one-off vooral optisch.
Toch hou ik wel van dit soort projecten, al is het alleen weggelegd voor de zeer rijken op onze aardbol. Bij aanschaf zou de eigenaar zo’n 4 miljoen dollar hebben moeten betalen, maar kenners schatten de waarde nu op een bedrag tussen de 8 en 10 miljoen dollar voor de RS1.

Wat ik dan zelf wel leuk vind en ook zeker kan waarderen, is dat er ook daadwerkelijk met enige regelmaat gereden wordt op de openbare weg. Hij wordt dus echt gebruikt en verdwijnt niet na aanschaf achter gesloten deuren.

Het schaalmodel

Het is een prachtige 1:43 verkleining afkomstig van Avanstyle. Avanstyle kun je zien als de meest luxe lijn van FrontiArt en dat zie je terug in het model wat qua prijs in de topklasse zit.

Het model is gelimiteerd op 500 stuks en ik heb nummer 78. Het staat op een mooie base bekleed met zwart ‘leder’ met een heus carbon effect. Erg mooi en zeer passend bij een model als deze. Het geheel heeft een rood subtiel stikselrandje rondom en een keurig strak typeplaatje met de nodige informatie. Ook het plexi is van prima kwaliteit en dat alles maakt dat het geheel er gelikt en verzorgd uitziet, iets wat je overigens ook mag verwachten in de klasse waarin dit model zit.

Ik leg de lat altijd erg hoog en dat doe ik ook bij het beoordelen van de schaalmodellen. Ik heb echt mijn best gedaan om een minpuntje te vinden, maar het is er simpelweg niet. Het model staat fantastisch in de lak en het carbon is netjes en zeer fijn. Juist dat carbon effect laat nog wel eens te wensen over bij andere merken waar het te grof is uitgevoerd of een wat vreemde paarsblauwachtige gloed heeft.
De RS1 is in het wit uitgevoerd en heeft rondom subtiele blauwe details. Dat laatste gaat overigens niet op voor het interieur, dit is vrijwel volledig blauw en daarmee alles behalve subtiel te noemen.

Rondje om het model

Alle andere details kloppen ook gewoon allemaal. Spiegels, spoilers, lampen, velgen en het interieur, het maakt niet uit, het is allemaal even goed voor elkaar. Toch maken we even een rondje om het model.

Kijken we naar het front dan valt direct op dat het een brede auto is met aan de voorzijde diverse spoilers met een blauw accent. In het midden loopt een strook carbon wat over de gehele lengte van de auto door loopt. Kijken we van het front wat omhoog dat valt direct de bijzonder gebogen voorruit op met daarachter het blauwe interieur.
Wat ook opvalt, zijn de vele openingen in de carrosserie ten behoeve van de koeling.

Aan de zijkant zie je direct de mooie lijn van de Agera RS en de keurige carbon velgen. Via de velgen krijgen we een blik op de remschijven en de eveneens blauwe remklauwen, een leuk detail.

De achterzijde word gekenmerkt door een enorme vleugel op de motorruimte en de diffusors onder de achterbumper. Tussenin zit een grote centraal geplaatste uitlaat zoals we dat ook kennen van de Lamborghini Aventador. Kijken we meer van bovenaf dan kunnen we via een gedeeltelijk glazen dak het interieur zien. Wat meer naar achter en boven de motorruimte is de ghost zichtbaar. Dit ghost-symbool is afkomstig van het feit dat Koeningsegg naar een verlaten vliegveld verhuisde waar een squadron van de Zweedse luchtmacht zat. Op hun straaljagers zat dit ghost-symbool en stond voor ’the show must go on’ en dat is precies wat Koenigsegg doet. Een klein detail, maar erg leuk dat dit op het schaalmodel terug te vinden is.

Je merkt dat er veel te zien is aan de RS1 en alles is even mooi. Helaas heeft ook hier perfectie weer zijn prijs maar FrontiArt heeft met zijn Avanstyle lijn laten zien dat ze ook op dit niveau kunnen meedoen. Het model is van resin gemaakt wat inmiddels zo’n beetje de norm is geworden onder de schaalmodellen.

prijs: 9,5
kwaliteit: 10
details: 10

merk: Koenigsegg | model: Agera | uitvoering: RS1 | jaar: 2015 | kleur: wit | schaal: 1:43 | fabrikant: FrontiArt Avanstyle

Laatste drie geplaatst

Lamborghini Huracán LP610-4

Lamborghini Huracán LP610-4

Lamborghini Huracán LP610-4 Vandaag reizen we af naar Italie, naar een dorpje niet ver van het bekende Maranello met...

Lamborghini Aventador LP750-4 SV

Lamborghini Aventador LP750-4 SV

Lamborghini Aventador LP750-4 SV De fabrikanten van supercars hebben een aardig verdienmodel gevonden door van elk...

Lamborghini Huracán Performante

Lamborghini Huracán Performante

Lamborghini Huracán Performante De Performante is ten opzichte van de standaard Huracán ontwikkeld volgens het bekende...

Translate »