Selecteer een pagina

LAMBORGHINI

Automobili Lamborghini S.p.A. gevestigd in Sant’Agata Bolognese (Italië) en opgericht in 1963. Ferruccio Lamborghini, geboren in 1916, kwam uit een boerengezin. Ferruccio had niets met het leven op het platteland en wist al vroeg dat hij het boerenleven van zijn ouders niet zou opvolgen. Zijn interesse lag in de technologie en mechanica. Zijn ouders hadden hier geen moeite mee en lieten Ferruccio zijn studie industriële vormgeving doen in Bologna. Hij wist hierin dan ook zijn diploma’s te behalen.
Ook Ferruccio ontkwam niet aan het tijdperk van de Tweede Wereldoorlog, maar zijn werk in die tijd was wel iets wat zijn interesse had. Hij zat bij een onderhoudsploeg dat verantwoordelijk was voor het onderhoud van legervoertuigen. Hier kon hij toch zijn passie in kwijt.

Lees meer ...

Tractoren

Na de oorlog was er bij de lokale bevolking grote behoefde aan landbouwvoertuigen, waarop Ferruccio besloot om van het oorlogsschroot kleine tractoren (Carioches) te maken. Al snel werd duidelijk dat zijn tractoren van goede kwaliteit waren. In 1949 zou hij het groter aan gaan pakken en richtte zijn eerste tractorfabriek op in Cento (Italië), maar maakte nog steeds Carioches. Enkele jaren later was het tijd voor de volgende fase. Ferruccio ging nu tractoren maken volledig naar eigen ontwerp. Groter, beter en voorzien van dieselmotoren.

Ferruccio Lamborghini deed dit zo goed dat Lamborghini tractoren al vlug een goede naam kregen. Met als gevolg dat hij de grootste van Italië zou worden.
Naast tractoren ging hij in 1959 ook airco’s en branders maken. Dit zou een jaar later tot een tweede succesvol bedrijf uitgroeien dat zich bezighield met de fabricage van verwarmings- en koelmachines.

Sportwagens

Met het succes van zijn bedrijven vergaarde Lamborghini een flink kapitaal en dit gaf hem mogelijkheden bij zijn andere passie, sporwagens. Hij bezat onder andere een Morgan, Jaguar, Mercedes en twee Ferrari’s en juist dat laatste zou een hele grote rol gaan betekenen in het leven van Ferruccio Lamborghini.

Ferrari

We zitten inmiddels in 1962 en het verhaal gaat dat zijn Ferrari steeds technische gebreken had en met name de koppeling zou een probleem zijn. Ferruccio kwam in gesprek met Enzo Ferrari en deed zijn beklag over dit probleem. Enzo Ferrari was hier niet van gediend en vertelde Ferruccio dat hij zich beter bij zijn tractoren kon houden en niets van auto’s wist.
Dat viel op zijn beurt weer niet goed bij Ferruccio, die besloot hierop om zelf een sportwagen te gaan bouwen. Op deze manier zou hij Enzo Ferrari het tegendeel bewijzen. Of het waar is, weet ik niet maar het is in ieder geval een mooi verhaal.

Lamborghini begon direct en riep de hulp in van Giotto Bizzarinni voor de ontwikkeling van de motor. Giotto had eerder voor Ferrari al de motor voor de 250 GTO ontwikkeld.

Lamborghini 350GT

In het begin gebruikte ze de tractorfabriek, maar al snel liet Lamborghini een nieuwe fabriek bouwen in Sant’Agata Bolognese. Dit was slechts op steenworp afstand van de Ferrari-fabriek. De opdracht van Ferruccio aan zijn team was duidelijk: ‘bouw een sportwagen die superieur is aan Ferrari’. De eerste Lamborghini was dan ook direct een succes, het was de 350GT in 1964. Het prototype, de 350 GTV was een jaar eerder op de autosalon van Genève te zien.

Overname

Ondanks het succes kwam Lamborghini in de jaren 70 toch in de financiële problemen. Het ging niet meer zo goed en een overname door zijn zoon Antonio zat er niet in. In 1972 moest Lamborghini een groot gedeelte van zijn bedrijf verkopen en twee jaar later zou ook de rest verkocht worden. Het bedrijf kwam zo in verschillende handen waaronder ook Chrysler. In 1998 zou Lamborghini terecht komen onder de vleugels van Audi en sindsdien gaat het weer erg goed met het merk.

Wijn

Ferruccio Lamborghini kocht in 1971 een wijngaard in Umbrië, maar die wijnen waren lange tijd geen succes. Vele jaren later zou met het inhuren van deskundigen de kwaliteit van de wijnen beter worden. Er zijn momenteel drie wijnen op de markt op het Lamborghini-label. Maar de boodschap van Enzo Ferrari aan Ferruccio Lamborghini was duidelijk: blijf bij je eigen zaken. Gelukkig dacht Lamborghini daar anders over waardoor we nu nog steeds van dit bijzondere merk sportwagens kunnen genieten.

“The clutch is not the problem. The problem is you don’t know how to drive a Ferrari and you break the clutch.” Enzo Ferrari

 

Translate »