Selecteer een pagina

Lancia Delta HF Integrale Club Italia

Lancia Delta HF Integrale Club Italia

25/11/21

Lancia Delta Club Italia

In 1979 had Lancia met de Delta een compacte middenklasser in hun programma. De eerste generatie is tot 1994 geproduceerd en dat is ook het model waar we het hier over gaan hebben. Beter nog zelfs, we gaan direct voor het topmodel van de Delta, de HF Integrale die vanaf 1987 op de weg verscheen. Ruim 30 jaar later spreekt het model nog steeds tot de verbeelding van de echte autoliefhebbers. Dit is ook terug te zien in de prijzen die inmiddels voor deze modellen betaald worden.

Evoluzione

Van 1987 tot het einde van deze generatie in 1994 werd de HF Integrale steeds geüpgraded, er waren uiteindelijk vier series die elkaar opvolgden. Het begon met de HF Integrale 8V die na twee jaar een 16 kleps motorblok kreeg en verder ging als HF Integrale 16V. Weer twee jaar later, in 1991 waren de veranderingen wat groter en werd het de HF Integrale Evo 1 wat uiteindelijk in 1993 zou eindigen met de HF Integrale Evo 2. Het mag duidelijk zijn dat Lancia niet stil zat maar dit had alles te maken met hun activiteiten in de rallysport.

In alle gevallen had de HF Integrale geavanceerde vierwielaandrijving en een twee liter turbomotor met vermogens van 185 tot 215 pk voor de Evo 2.
Tegenwoordig zijn dat geen cijfers die echt indruk maken maar eind jaren tachtig begin negentig was dat wel anders. Nog indrukwekkender waren de prestaties en dan met name het acceleratievermogen want met slechts 5,7 seconden (de 8V 6,6 sec.) voor de sprint van 0-100 km/u kon je het leven van een Porsche of Ferrari bezitter behoorlijk verpesten. Ook de wegligging was ongekend, de Delta word dan ook gezien als een rallywagen voor de openbare weg en de reden daarvoor komt hieronder ter spraken.

Rallysport

Het kwam al even voorbij, Lancia en de rallysport. De HF Integrale modellen zijn gebaseerd op de Delta’s waarmee Lancia deelname aan onder andere het World Rally Championship.
Om deel te mogen nemen aan het kampioenschap moest je wel aan de homologatieregels voldoen. Dit hield onder andere in dat er van de rallywagen een bepaald aantal exemplaren voor de openbare weg geproduceerd moest worden. Dit was om te voorkomen dat een model puur en alleen voor de betreffende kampioensklasse gemaakt werd. In het geval van de WRC (World Rally Championship) moesten dat 5000 exemplaren zijn maar later is dit teruggebracht naar 2500. Lancia was zeer succesvol in de rallysport. Naast 46 overwinningen werden ze ook vier maal wereldkampioen en wisten ze zes keer op rij de constructeurstitel binnen te halen.

Giorgetto Giugiaro

De Delta is ontworpen door één van de bekendste Italiaanse ontwerpers, Giorgetto Giugiaro. Veel autodesigns komen van zijn hand.
De HF Integrale was niet alleen technisch een waar hoogstandje, ook het uiterlijk was duidelijk te onderscheiden van de gewone Delta’s. Bij het zien van de auto vielen direct de verbrede spatborden en de verhoogde bult in de motorkap op. Ook de luchtopeningen in de motorkap waren onmogelijk te missen. Een dikke voorbumper met eveneens de benodigde openingen voor de koeling en de dubbele ronde koplampen in het front maakte er geen geheim van dat we hier met een speciaal model te maken hadden. Overigens waren alle aanpassingen functioneel.

Ook in het interieur was het goed vertoeven waarbij je stevig op zijn plek gehouden werd door de Recaro sportstoelen. Zitten op deze met Alcantara beklede stoelen had je een mooi zicht op de vele metertjes in het dashboard. Het mag duidelijk zijn dat Lancia hier een echt meesterwerk had neergezet met dank aan de rallysport.
Overigens was er ook een Alfa Romeo die onderhuids dezelfde techniek had als de Delta HF Integrale, de Alfa Romeo 155 Q4.

Club Italia

Club Italia is een culturele sportvereniging met als passie het delen van de mooiste Italiaanse auto’s. De club is opgericht in 1985 door een groep vrienden en ze stelden zichzelf de simpele vraag “kan een auto verder gaan dan zijn instrumentele functie? Is de auto gewoon een auto? Hoe kan een auto emoties opwekken? En kan de auto uiteindelijk een ziel hebben?”
Het antwoord was steevast “Auto’s zijn niet zomaar machines, ze hebben een ziel en wekken sterke emoties op. Niet allemaal, maar Italiaanse auto’s wel”.

Naast het bijwonen van evenementen en het promoten van de Italiaanse merken heeft het de ambitie om ook daadwerkelijk deel uit te maken van de geschiedenis van de auto. Ze gingen zich toeleggen op het creëren van limited editions.

In 1992 werd een samenwerking met Lancia aangegaan om een special edition van de Delta HF Integrale te ontwikkelen. De serie van de gelimiteerde Delta HF Integrale Evoluzione 16V Club Italia’s zou slechts uit 15 exemplaren bestaan. De serie is alleen voor clubleden bestemd en is daarmee dus behoorlijk exclusief.
Het idee om de meest dominante rallywagen een keurige “avondjurk” aan te meten was het idee wat erachter zat, dus vooral veel elegantie. De Club Italia kreeg een zeer mooie donkerblauwe kleur met een Bordeaux rode lederen interieur gemaakt van Connolly leer. Uiteraard mogen ook speciale Club-badges niet ontbreken en kreeg de Delta een startknop, nu heel gewoon maar toen nog een bijzonder gegeven. Onder de motorkap zat een gepersonaliseerd plaatje waarin de naam van de eigenaar gegraveerd stond.

Voor de rest werden er nog wat kleine aanpassingen gedaan die niet echt indrukwekkend waren maar het plaatje wel compleet maakte. De carrosseriekleur op zichzelf was echter al zeer de moeite waard.
Enkele bekende leden van de club zijn Paolo Cantarella, Luca Cordero di Montezemolo, Piero Ferrari, Gianpaolo Dallara, Jean Todt, Mauro Forghieri, Paolo Pininfarina en Andrea Zagato.

Het schaalmodel

Het miniatuurmodel is van HPI Racing en ziet er bijzonder goed uit. Net als bij het echte model is ook de kleur op dit verkleinde exemplaar , een diep donkerblauwe. De lak is goed gedaan en juist vanwege deze donkere kleur valt het bordeauxrode interieur goed op. Ook deze keer maken we een rondje om het modelletje en starten hierbij een de voorzijde.

Direct vallen de vier luchtopeningen in de motorkap op, bumper en uiteraard de grill zelf. Alles is dicht uitgevoerd maar het is wel op een hele mooie manier gedaan waardoor je wel het idee heb naar opengewerkte rooster en gleuven te kijken. Wat daarnaast ook gelijk opvalt zijn de vier ronde koplampen en daartussen de grill omringd met een rode lijn.
Gek genoeg vallen er ook twee dingen op, gezien vanaf de voorzijde die niet direct op het front zelf zitten. Als eerste de enorm dik uitgeklopte spatborden aan de zijkant bij de voorwielen. Dit was nodig om meer spoorbreedte mogelijk te maken. Wanneer we via de motorkap langs de voorruit omhoog kijken zien de een flinke spoiler aan de achterzijde op het dak staan met de opschrift ‘CLUB ITALIA’.

We draaien het model een kwartslag en wederom zien we als eerste de dikke spatborden die de mooie velgen goed omsluiten. Ook zichtbaar maar heel klein zijn de Club badges boven het voorste spatbord. De lijnen van de Delta komen duidelijk over en dan valt ook op hoe hoekig het model eigenlijk is, ik kan dat overigens zeer waarderen.

Door naar de achterzijde waar we linksonder één enkele uitlaat zien. De eerste HF Integrale’s had er één zowel links als rechts maar bij de Evo’s is dat dus niet meer het geval. Ook vanaf deze kant kan je niet om de flinke dakspoiler met opschrift heen.
HPI heeft met dit model keurig werk geleverd maar van dit merk weten we ook niet beter. Alles is aanwezig, ook de kleine details. De lijnen zijn keurig strak en in zijn geheel is er maar weinig tot niets op aan te merken. Qua prijs zit het in de topklasse wat mede komt doordat hij nieuw steeds lastiger te vinden is.

prijs: 8
kwaliteit: 9,5
details: 9

merk: Lancia | model: Delta | uitvoering: HF Integrale Club Italia | jaar: 1992 | kleur: blauw | schaal: 1:43 | fabrikant: HPI-Racing

Laatste drie geplaatst

Lamborghini Huracán LP610-4

Lamborghini Huracán LP610-4

Lamborghini Huracán LP610-4 Vandaag reizen we af naar Italie, naar een dorpje niet ver van het bekende Maranello met...

Lamborghini Aventador LP750-4 SV

Lamborghini Aventador LP750-4 SV

Lamborghini Aventador LP750-4 SV De fabrikanten van supercars hebben een aardig verdienmodel gevonden door van elk...

Lamborghini Huracán Performante

Lamborghini Huracán Performante

Lamborghini Huracán Performante De Performante is ten opzichte van de standaard Huracán ontwikkeld volgens het bekende...

Translate »