Selecteer een pagina

LANCIA

Eén van mijn favoriete merken is Lancia. Het merk is buiten Italië altijd ondergewaardeerd geweest en dat is jammer. Lancia wist zich altijd te onderscheiden met hun modellen. Het verhaal van Lancia begon in 1906 toen Vincenzo Lancia samen met zijn vriend Claudio Fogolin besloten een eigen autofabriek op te starten. Ik zeg 1906 maar eigenlijk begint het verhaal nog wat eerder.

Vincenzo Lancia is geboren in 1881 in het kleine bergdorpje Fobello waar het gezin ieder jaar de zomermaanden doorbracht. De woonplaats van de familie Lancia was Turijn en vader Giuseppe Lancia had zijn vermogen verdiend met zijn conservenfabriek.
Giuseppe wilde ervoor zorgen dat ieder van zijn vier kinderen een goede baan en daarmee ook een goede toekomst zou krijgen. Vincenzo zag hij graag advocaat worden maar Vincenzo had daar hele andere gedachten over wat wellicht mede door zijn zeer jonge leeftijd kwam. Toen Vincenzo twaalf jaar was stuurde zijn vader hem naar een internaat want als Vincenzo geen carrière als advocaat ambieerde moest hij toch minimaal boekhouder worden. Ook hier lag Vincenzo zijn interesse niet, dit tot grote frustratie van zijn vader. Cenzo, zoals zijn roepnaam was, had meer met techniek.

Lees meer ...

Ceraino

Deze interesse had hij als kind al ontwikkeld door alle bedrijvigheid die hij in de werkplaats van de gebroeders Ceraino zag. Deze broers assembleerden fietsen en later gingen ze ook onderhoud van auto’s doen. En juist dat laatst was wat Cenzo zo interessant vond.

Toen Cenzo zeventien jaar was vluchtte hij het internaat uit maar gelukkig wist hij zijn vader wel te overtuigen dat hij kansen zag bij Ceraino. Cenzo kreeg daar een baan maar om zijn vader toch enigszins tevreden te houden was het wel in de functie van boekhouder. Cenzo had echter zijn plan al klaar en zag dit slechts als opstapje naar zijn ambitie, het werken met en aan auto’s.
Het duurde dan ook niet lang of hij zat al niet meer achter de boekhoudkundige boeken. Nee, hij ging helpen met het repareren van auto’s en in zeer korte tijd werd duidelijk dat hij ook daadwerkelijk technisch zeer bekwaam was. Hij was zelfs zo goed dat zijn naam in de wijde omgeving bekend werd. Ceraino’s ingenieur besloot Cenzo te helpen om zich verder te ontwikkelen als monteur én technisch ontwerper. Cenzo was toen nog net geen achttien jaar (1899).

FIAT

Het was ook in 1899 dat een aantal Turijnse zakenmannen een nieuwe onderneming zouden beginnen. Twee van deze personen waren de gebroeders Ceraino’s, inderdaad de eigenaren van het bedrijf waar Cenzo Lancia werkte. Cenzo ging mee naar de nieuwe onderneming die de naam Fabbrica Italiana Automobili Torino (F.I.A.T., het latere FIAT) kreeg.
Inmiddels zijn we een jaar later en is het 1900 dat Cenzo op negentienjarige leeftijd de functie van hoofdcontroleur kreeg. Dat was echter niet het enigste want hij werd ook de testrijder en coureur voor FIAT en met succes.

Eigen merk

Ondanks dat de jonge Vincenzo Lancia een succesvolle carrière had ambieerde hij toch een eigen autofabriek. In 1906 zag hij de mogelijkheid om deze ambitie werkelijkheid te laten worden en samen met Claudio Fogolin, vriend en tevens voormalig testrijder bij FIAT besloten ze deze stap te gaan zetten.
Vanaf dat moment ontwierpen, fabriceerde en testen ze hun eigen auto’s en met succes. Vaak bedacht hij ook nieuwe technische oplossingen om de dingen beter te doen waardoor hij werd omschreven als een veelzijdig technisch genie.
In 1937 overlijd Vincenso Lancia en komt de leiding van het bedrijf voor rekening van Gianni. Gianni is de zoon van Censo en één van zijn drie kinderen.
Zoals ik in het begin al zei is Lancia één van mijn favoriete merken en heb ik er zelf ook drie in mijn bezit gehad. Dit waren de Lybra, Phedra en de Delta HF Integrale.

 

Translate »