Selecteer een pagina

LEXUS

Toyota heeft naast hun eigen modellen ook een premium merk. Veel merken maken gebruik van zo’n dochter of premium merk en vaak zijn het de luxere modellen ten opzichte van het moedermerk. In het geval van Toyota heet de ‘luxury division’ Lexus.

Lexus is in het leven geroepen vanuit een project om een nieuw premium model te ontwikkelen. Het project startte in 1983 en in 1989 zou het eerste model gelanceerd worden. De uitdaging van het project was om de beste auto ter wereld te ontwikkelen, speciaal hiervoor begonnen ze met de ontwikkeling van een geheel nieuwe V8 motor. Toyota wilde gaan concurreren met de meest luxe modellen van Mercedes en BMW die in de VS een groot deel van de premium markt in handen hadden.

Van de naam Lexus was toen nog geen sprake maar bij Toyota zagen ze wel dat Honda met succes hun eigen premium merk Acura in de VS lanceerde. Omdat de VS als belangrijkste afzetmarkt werd gezien hielden ze deze ontwikkelingen goed in de gaten. Toen ook Nissan en Mazda met dezelfde ideeën kwamen concludeerde de marktonderzoekers van Toyota dat het verstandig zou zijn als ook Toyota een premium merk op de markt zou brengen.

Lees meer ...

Alexis

In 1986 werd een speciaal team opgezet om onderzoek te doen naar een geschikte naam. Dit resulteerde tot een lijst met meer dan 200 potentiële namen waarbij Alexis als winnaar naar voren kwam. Toch zou deze naam het uiteindelijk ook niet gaan worden omdat die naam meer associaties had met mensen dan met auto’s. Het team keek nog eens goed naar de naam en besloot de letter A weg te laten en de “i” te vervangen voor de letter “u” en daarmee was het merk Lexus geboren.
De naam en het logo van Lexus verschenen voor het eerst in 1988 op de autoshows van Chicago, Los Angeles en New York waarna in 1989 ook daadwerkelijk het eerste model gelanceerd werd.

Translate »