Selecteer een pagina

Maserati MC12

21/12/21

Maserati MC12

De Maserati MC12 is een supercar van Maserati met als doel het deelnemen aan het FIA GT kampioenschap. Om de auto’s te kunnen inschrijven, moesten er echter wel eerst 25 homologatie exemplaren geproduceerd worden en dat gebeurde dan ook in 2004. In 2005 werden de regels gewijzigd, onder andere die van de maximale lengte van de wagen. Het gevolg was dat Maserati nogmaals 25 exemplaren moest gaan produceren, maar dan volgens de nieuwe regelgeving. De goede kant van deze situatie is dat er nu opeens 50 exemplaren van de MC12 (straatversie) beschikbaar waren voor klanten. Als liefhebber kun je dit niet erg vinden, maar feit is nog steeds dat de MC12 extreem zeldzaam is.

De Ferrari Enzo diende als basis voor de MC12 maar de Maserati is wel groter. Zo is hij langer, breder en hoger dan de Enzo. Dit zorgde voor meer neerwaartse druk, maar dat ging wel ten koste van de prestaties zoals de accelaratie en topsnelheid. Dat laatste was echter nog steeds een riante 330 km/u en de 0-100 sprint kon in 3,7 seconden.

De MC12 is in het leven geroepen om na 37 jaar de terugkeer van Maserati in de racerij mogelijk te maken. Zowel de race als de straatversie werden gelijktijdig ontwikkeld waarbij de racevariant in eerste instantie de naam MCC zou krijgen. Dit stond dan weer voor Maserati Corse Competizione. Voor het straatmodel lag de naam MCS (Maserati Corse Stradale) klaar, maar gelukkig is voor beide uiteindelijk voor MC12 gekozen.
De motor is in de basis hetzelfde als die van de Ferrari Enzo, een zes-liter V12 met 630 pk.

FIA GT

Met de MC12 GT1 namen ze deel aan de FIA GT GT1 klasse. In eerste instantie met drie wagens en dat was redelijk succesvol. Ze konden altijd meekomen met de kop en behaalde ook geregeld de overwinning.

MC12 Versione Corse

Maserati ontwikkelde ook de MC12 Versione Corse. De Corse was een racewagen bedoeld voor privégebruik. Het model had geen type goedkeuring voor de openbare weg en voldeed ook niet aan de racereglementen, maar dat hoefde ook niet. Rijke clientèle van Maserati konden op deze manier privé een MC12-racewagen bezitten en daarmee hun rondjes rijden tijdens speciaal georganiseerde circuitdagen.

Maserati bleef verantwoordelijk voor de opslag, het beheer en onderhoud van de wagens. Ferrari had een vergelijkbaar concept met de FXX, maar die gebruikte de verzamelde gegevens ook voor onderzoek. Dit was bij de MC12 niet het geval. Van de Corse zijn er twaalf verkocht en omdat dit model gebaseerd is op de GT1 deelt hij ook dezelfde krachtbron die goed is voor 755 pk.

In de basis werden deze modellen altijd in de kleur ‘Blue Victory’ geleverd.

De schaalmodellen

Omdat het in de basis om hetzelfde model gaat, bespreken we hier vier schaalmodellen tegelijk. Allen zijn van Ixo, er zijn echter toch wat kleine verschillen die ik er wil uitlichten. Alle vier zitten ze qua prijs in de middenklasse en zien er ronduit goed uit. Ixo wil op het gebied van de afwerking nog wel eens wat steekjes laten vallen, maar dat is hier eigenlijk niet het geval. Tuurlijk, het zijn geen high-end modellen maar daar is de prijs ook niet naar.

De lak is bij allemaal erg mooi, al blijft dat bij het zwart/witte nummer 33 net iets achter ten opzichte van de blauwe varianten. Toch is het ook bij die niet slecht te noemen.
De stickers, en dat zijn er veel, zitten er allemaal perfect op. Wanneer je een model in de hand neemt, merk je direct dat we niet met resin te maken hebben. Ze zijn redelijk aan het gewicht. Het Presentation model (zonder nummer) heeft een iets afwijkende kleur ten opzichte van de andere twee blauwe. Het is wat donkerder en daarmee ook mooier naar mijn idee.

Toch is dat model wel het minst mooi afgewerkt als het om strakke lijnen en randen gaat. De mal waarin dit model is gegoten, had duidelijk niet dezelfde kwaliteit als dat van de andere. De lijnen zijn minder strak en oppervlakkiger maar juist de gleuven bovenop het front springen er dan weer wel in positieve uit. De koplampen zijn bij deze ook een pluspunt want die laten vooral bij nummer 34 te wensen over. Het Presentation model heeft ook een andere grotere achterspoiler, een model wat ik wel mooier vind staan.

Kijken we even naar nummer 35 dan zien we dat deze in alles net een fractie verfijnder is dan de rest. Een mooi dunne ruitenwisser waar de overigen een wat lomp ogende net te dikke wisser hebben. Ook het rooster van de grill met daarin een sleepoog zijn subtieler gemaakt waarbij vooral dat kleine rode sleepoog een verschil maakt. Hoe klein dat onderdeel ook is.

De openingen achter de voorwielen zijn bij de 35 voorzien van roostertjes, daar waar het bij de andere slechts een zwart vlakje is.
De verschillen zijn bij alle vier de modellen niet groot, maar juist omdat het om hetzelfde model en dezelfde fabrikant gaat valt het des te meer op. Ze lijken op de één of andere manier niet uit dezelfde fabriek te komen in ieder geval.

Echte minpunten zijn er bij alle vier niet, op de koplampen van nummer 34 na dan. Ja de roosters aan de achterzijde had bij alle vier beter gemoeten, want die lijken nu nergens op maar in het geheel gezien heb je met deze Ixo’s gewoon erg mooie modellen voor een redelijk prijsje. Tegenover de mindere puntjes staan er gelukkig ook heel veel pluspunten die wij als miniatuurliefhebbers kunnen waarderen.

merk: Maserati | model: MC12 | uitvoering: Presentation | jaar: 2004 | kleur: Blue Victory | schaal: 1:43 | fabrikant: Ixo

prijs: 7
kwaliteit: 7
details: 6

merk: Maserati | model: MC12 | uitvoering: #34 FIA GT Imola | jaar: 2004 | kleur: Blue Victory | schaal: 1:43 | fabrikant: Ixo

prijs: 7
kwaliteit: 7
details: 6

merk: Maserati | model: MC12 | uitvoering: #35 ALMS 12h Sebring | jaar: 2005 | kleur: Blue Victory | schaal: 1:43 | fabrikant: Ixo

prijs: 8
kwaliteit: 8
details: 7

merk: Maserati | model: MC12 | uitvoering: GT1 #33 Spa Francorchamps | jaar: 2010 | kleur: zwart/geel | schaal: 1:43 | fabrikant: Ixo

prijs: 7
kwaliteit: 6
details: 6

Laatste drie geplaatst

Lamborghini Huracán LP610-4

Lamborghini Huracán LP610-4

Lamborghini Huracán LP610-4 Vandaag reizen we af naar Italie, naar een dorpje niet ver van het bekende Maranello met...

Lamborghini Aventador LP750-4 SV

Lamborghini Aventador LP750-4 SV

Lamborghini Aventador LP750-4 SV De fabrikanten van supercars hebben een aardig verdienmodel gevonden door van elk...

Lamborghini Huracán Performante

Lamborghini Huracán Performante

Lamborghini Huracán Performante De Performante is ten opzichte van de standaard Huracán ontwikkeld volgens het bekende...

Translate »