Selecteer een pagina

MASERATI

Spoorwegbediende Rodolfo Maserati en zijn vrouw Carolina Losi kregen zeven kinderen waarvan Carlo de oudste was (geboren in 1881) en Ettore de jongste (geboren in 1894). Carlo ontwierp op zijn zeventiende al een werkende eencilindermotor. Hetzelfde jaar kreeg hij nog een baan bij FIAT maar in zijn vrije tijd ontwierp hij opnieuw een eencilindermotor en plaatste die in een houten chassis. Hoewel het niet zo is zien sommigen dit als de eerste Maserati en daar is zeker wat voor te zeggen.

1903 Isotta Fraschini

In 1903 vertrok Carlo bij FIAT en ging bij Isotta Fraschini werken als testcoureur. Het lukte Carlo om ook zijn broer Alfieri bij het bedrijf te krijgen, Alfieri was op dat moment slechts zestien jaar. In 1908 vertrok Carlo bij het bedrijf maar Alfieri bleef, in hetzelfde jaar reed hij met een Isotta Fraschini de Grand Prix de Voiturettes.

1909

Na zijn vetrek bij Isotta richtte Carlo in 1909 een eigen onderneming op ging zich bezig houden met het ontwerpen van een vliegtuig. Hij was van mening dat de bestaande modellen beter konden. Zijn liefde voor auto’s had hij overigens nog steeds maar in 1910 overleed hij aan een longziekte. Als gevolg hiervan werd Alfieri verantwoordelijk voor de broers.

Lees meer ...

1913 Bologna

Drie jaar later, in 1913 vertrok hij voor Isotta naar Bologna waar hij een servicepunt moest opzetten. Het duurde niet lang of ook Alfieri besloot voor zichzelf verder te gaan. Ook zijn broers betrok hij hier niet bij. Hij richtte Società Anonima Officine Alfieri Maserati. Dit was een kleine werkplaats maar voordat het goed en wel op gang was raakte Italië betrokken bij de oorlog. De broers Maserati moesten het leger in.

1914 oprichting Maserati

In 1914 kon Alfieri zijn activiteiten weer opstarten en noemde het bedrijf ‘Officine Alfieri Maserati SA’. Hij deed dat deze keer samen met zijn broers Ernesto en Ettore. De andere broer, Mario, had totaal geen interesse in techniek en besloot kunstenaar te worden. Toch zou ook hij uiteindelijk een belangrijke bedrage leveren aan het bedrijf Maserati want hij ontwierp het merklogo, de bekende drietand. Dit was echter wat later want in die tijd produceerde ze nog geen auto’s maar bougies en bobines.

1926 Diatto

Wel werkten ze aan Diatto’s racewagens maar Diatto besloot in 1926 te stoppen binnen de autosport. De gebroeders Maserati zagen mogelijkheden en besloten verder te gaan waar Diatto ophield. Op basis van een Diatto racewagen, die feitelijk ook ontworpen was door Maserati bouwde ze de Maserati Tipo 26. Dit was de eerste wagen onder hun eigen naam waarmee ze ook deelnamen aan de Targa Florio met Alfieri Maserati achter het stuur. Tot hun eigen verbazing won hij de race, het begin van een succesvolle raceperiode.

1932 Alfieri Maserati

Terug naar Maserati. Alfieri overleed in 1932 tijdens een operatie en liet het bedrijf aan zijn broers Bindo, Ernesto en Ettore. Hoewel ze het goed deden waren het moeilijke economische omstandigheden. Noodgedwongen verkochten ze in 1937 het bedrijf aan staalfabrikant Orsi die de fabriek verplaatste naar Modena. De broers bleven nog wel 10 jaar contractueel verbonden aan het bedrijf. In 1947, na het aflopen van hun contract, verlieten ze het bedrijf om zelfstandig weer racewagens te maken met het merk OSCA.

Luxe staatauto’s

Half jaren vijftig werd het Orsi duidelijk dat het financieel niet mogelijk was om de Maserati fabriek draaiende te houden met alleen de bouw van racewagens. Om meer inkomsten te genereren werd besloten tot de productie van straatauto’s. Het werden zeer mooie exclusieve modellen die ook zeker sportief waren.

In 1968 werd Maserati door Citroën overgenomen maar dat werd geen succes. Wel kwam uit deze overname de Citroën SM voort, vandaag de dag nog steeds een bijzonder en geliefd model. Midden jaren zeventig zou Citroën de verliesgevende zaak, mede veroorzaakt door de oliecrisis, afstoten. De Argentijn Alejandro De Tomaso nam Maserati voor een symbolisch bedrag over. Dit was mede mogelijk door de staatssteun die het kreeg om het van de ondergang te behoeden. De Tomaso was net als Maserati een Italiaans sportwagenmerk.

Om het merk Maserati te laten overleven werd besloten dat de modellen voor een groter publiek bereikbaar moest zijn. Uit deze gedachten ontstond begin jaren tachtig de Maserati Biturbo. Deze wagen had een relatief kleine V6 motor maar was wel voorzien van twee turbo’s wat resulteerde in een snelle sportieve wagen wat met het grootste gemak de concurrentie aankon.
In 1989 kocht FIAT een groot aandeel in Maserati en samen met De Tomaso vormden ze Maserati S.p.A. In de jaren negentig werden de Maserati’s ontwikkeld onder leiding van Ferrari. Hierdoor kregen de Maserati’s een in de basis Ferrari motorblok als krachtbron.

Tussen 1953 en 1961 zijn er ook motorfietsen gemaakt onder de merknaam Maserati. Dit was nadat Orsi motorfabrikant Italmoto had gekocht.

 

Translate »