Selecteer een pagina

MCLAREN

Designer en uitvinder, dat was wat de in 1937 geboren Nieuw-Zeelandse autocoureur Bruce McLaren was. Zijn passie lag voornamelijk bij snelle auto’s en het autoracen waardoor hij op jonge leeftijd in contact kwam met Jack Brabham. Jack was een coureur voor het team Cooper en zorgde ervoor dat McLaren een kans kreeg in het Cooper Formule 2 team. Dit bleek een goede zet want Bruce McLaren bleek een uitstekend coureur te zijn. In 1958 promoveerde hij naar het Formule 1 team van Cooper waar het team redelijk succesvol was.

Toch was er onvrede bij Bruce McLaren en ontstond de wens om een eigen Formule 1 team te bezitten, een wens die werkelijkheid zou worden. Hoewel hij loyaal was aan Cooper begon hij toch een eigen chassis te ontwerpen. Een geschikte motor vinden was een groter probleem voor Bruce Mclaren, hij vond ze niet goed of krachtig genoeg. In 1963 richtte hij Bruce McLaren Motor Racing Ltd op maar kwam nog steeds als coureur uit voor team Cooper. In 1965 zou Bruce McLaren uiteindelijk toch Cooper verlaten toen hij zijn eigen F1 team McLaren aankondigden.

Zijn eerste F1 wagen deed het niet slecht maar hij was zeker niet tevreden, het McLaren F1 team kreeg pas echt succes in 1968 na de samenwerking met Cosworth. Ze domineerde verschillende raceklasses maar in 1970 sloeg het noodlot toe. Bruce crashte tijdens een test op hoge snelheid en kwam hierbij om het leven, hij was toen 32 jaar.

Lees meer ...

Ron Dennis

Ron Dennis (geboren 1947) is een persoon die ook een belangrijke rol zal spelen in de geschiedenis van Mclaren.
Op achttien jarige leeftijd, in 1966, ging hij als monteur aan het werk bij het Cooper Formule 1 team om twee jaar later naar het Brabham team te gaan werken. Op die manier kwam hij al in contact met dezelfde teams als Bruce McLaren. Brabham ging in 1971 met pensioen en dat was het moment voor Ron Dennis om een eigen team op te richten. Om een lang verhaal kort te maken bestond zijn carrière uit successen en tegenslagen en zelfs het vertrek uit de Formule 1.

Ron Dennis kon het echter niet definitief achter zich laten en kreeg rond de jaren tachtig de mogelijkheid om een aanzienlijk aandeel in het voormalige Mclaren team over te nemen. Een jaar later zou hij en zijn zakenpartners de overige aandeelhouders uitkopen en dat was het begin van een geheel nieuwe, zeer succesvolle periode voor het McLaren team.

McLaren F1 sportwagen

Als het om McLaren gaat kan je dus niet om de Formule 1 geschiedenis heen maar we moeten uiteindelijk wel naar de straatauto’s van McLaren. Dat is immers waar het hier om gaat bij de miniatuurmodellen.
Voor de sportwagens werd in 1989 het McLaren Automotive (McLaren Cars) opgericht. Het bedrijf staat onder leiding van Ron Dennis, de man achter het succesvolle F1 team.

Hun Formule 1 ervaring gingen ze toepassen in hun sportwagens en het eerste model werd de McLaren F1 (1992). Geen Formule 1 racewagen maar een bijzondere sportwagen met drie zitplaatsen waarbij de bestuurder in het midden zat. Deze wagen is ontworpen door Gordon Murray en die was op zijn beurt ook weer verantwoordelijk voor een aantal Formule 1 ontwerpen.

Mercedes-Benz SLR McLaren

Vanwege de samenwerking met Daimler AG (Mercedes) in de Formule 1 en tevens aandeelhouders in de McLaren Group besloten ze samen de Mercedes-Benz SLR McLaren te ontwerpen en op de markt te brengen. Dit was in 1999 en ook dit was weer een spraakmakend model. Onder deze samenwerking waren er plannen om naast de SLR nog drie modellen op de markt te brengen. Mercedes zag daar uiteindelijk vanaf omdat de kosten hiervoor aanzienlijk zouden zijn.

McLaren

In 2009 ging McLaren weer zelfstandig auto’s ontwerpen en bouwen. Deze stap kan gezien worden als het begin van de huidige generatie McLaren’s. Ondertussen staat McLaren sterk tussen namen als Ferrari, Lamborghini en Porsche en kunnen we het avontuur wat ze zijn aangegaan als een succes bestempelen.

Translate »