Selecteer een pagina

MORRIS

Het Britse merk Morris is opgericht door William Richard Morris, geboren in 1877.

Op 15-jarige leeftijd verliet hij zijn school om bij de lokale fietsenmaker aan de slag te gaan. Na een aantal maanden vroeg hij om loonsverhoging maar dit werd geweigerd waarop William zijn spullen pakte en vertrok. Achter het ouderlijke huis begon hij zijn eigen bedrijfje als fietsenmaker. Het bleek al snel een goede keuze geweest te zijn waarop hij zelfs een fietsenwinkel opende.

In 1902 was het tijd voor de volgende stap, hij verhuisde zijn bedrijf (The Oxford Automobile and Cycle Agencynaar) een groter pand. Naast fietsen ging William ook auto’s repareren en verkopen alsmede een taxibedrijf exploiteren. Het was rond 1908 dat hij de fietsen achter zich liet om zich volledig toe te leggen op de auto’s. Hiervoor bouwde hij in 1910 een nieuw pand en veranderde zijn bedrijfsnaam in Morres Garages. Hij verkocht er verschillende merken.

Lees meer ...

Start als autofabrikant

William was inmiddels een zeer succesvol zakenman en dit gaf hem de mogelijkheid om voor het eerst zijn eigen auto te ontwikkelen. In 1912 was de Morris Oxford een feit en daarmee ook het merk Morris als autofabrikant. Het model bleek zeer betrouwbaar wat William het vertrouwen gaf om een tweede model te ontwikkelen, de Morris Cowley.

Door het uitbreken van de oorlog liep alles vertraging op maar direct daarna pakte William de draad weer op. Voor toeleveranciers was hij naar de Verenigde Staten afgereisd waar hij ook kennis maakte met de massaproductie van Henry Ford. Met deze kennis besloot William om fabrieken in Abingdon, Birmingham en Swindon te kopen om zo extra capaciteit aan zijn bedrijf toe te voegen. In 1924 was Morris zelfs de grootste autofabrikant van het land.

Snelle uitbreiding

Deze uitbreiding maakte ook dat Morris steeds meer onderdelen zelf ging maken om zo minder afhankelijk te zijn van toeleveranciers. Vanaf die tijd ging de uitbreiding erg snel, Morris nam verschillende fabrieken over. Een belangrijke overname was die van Wolseley Motors omdat dit bedrijf zelf ook veel ontwikkelingen hadden gedaan op motorisch gebied. Morris kon daar direct gebruik van maken. Het was inmiddels 1927 en naast het merk Morris produceerde ze de sportievere modellen onder het merk M.G. wat niets minder was dan een afkorting voor Morris Garages.

De jaren gingen voorbij en het ging Morris voor de wind maar ook nu kreeg het bedrijf weer met een oorlog te maken, de Tweede Wereldoorlog. Tijdens de oorlog was het bedrijf genoodzaakt om zich met de luchtvaartindustrie bezig te houden maar toen de oorlog voorbij was pakte Morris de oorspronkelijke werkzaamheden direct weer op. In 1952 fuseerde Morris met concurrent Austin (Austin Motor Company) waarop het nieuwe bedrijf British Motor Corpoation (BMC) onstond.

William Morris ging in 1952 met pensioen en zou uiteindelijk op 85-jarige leeftijd in 1963 overlijden. De naam Morris als merk zou in 1984 definitief verdwijnen.

 

Translate »