Selecteer een pagina

PANHARD

Sinds 1887 bestaat de Franse autofabrikant al, Panhard. De oorspronkelijke naam van Panhard is Panhard et Levassor, opgericht door René Panhard en Émile Levassor.
Louis François René Panhard werd geboren in 1841 en was een ingenieur en pionier in de Franse auto-industrie. Émile Constant Levassor , geboren in 1843 en was net als Panhard ingenieur.
Levassor begon in 1872 zijn carrière bij een bedrijf dat houtbewerkingsmachines en motoren produceerde. Bij dit bedrijf ontmoette Levassor op een gegeven moment René Panhard, de man waarmee hij later dus een eigen autofabriek zou beginnen maar zover was het nog niet.

Sarazin en Daimler

In 1886 verkreeg de Parijse advocaat Edouard Sarazin toestemming om in licentie Daimler motoren te produceren. Sarazin was een goede vriend van Gottlieb Daimler en als vertegenwoordiger behartigde hij de Franse belangen voor Daimler. Voor de daadwerkelijk productie hiervan zocht hij contact met Levassor.
Helaas overleed Sarazin in 1887 maar zijn vrouw Louise Sarazin nam in overleg en op aandringen van Gottlieb Daimler de zaken over. Levassor, Louise en Panhard besloten vervolgens om samen auto’s te gaan bouwen en in 1890 was het eerste model een feit. 1890 was ook het jaar dat Levassor trouwde met Louise met als gevolg dat ook Levassor en Daimler bevriend raakte.

Lees meer ...

Automobile

Hun ontwerpen waren vooruitstrevend door het gebruik van moderne technieken. Veel van hun technieken zouden uiteindelijk een nieuwe standaard worden voor veel andere producenten. Wellicht leuk om te weten is dat Panhard et Levassor in 1891 hun Daimler-motorlicentie deelde met fietsenmaker Armand Peugeot , die zijn eigen autobedrijf oprichtte. Dit is te lezen onder de button “Peugeot” op deze site.

Het bedrijf hield zich ook bezig met de racerij en met succes. Helaas zou Levassor in 1897 overlijden als gevolg van een raceongeval tijdens de race Parijs-Bordeaux-Parijs van 1896. En race die hij een jaar eerder nog wist te winnen al werd hij niet officieel als winnaar gezien. Reden hiervan was dat Levassor met een tweezits auto reedt terwijl de reglementen een vierzits auto voorschreven.

Arthur Krebs volgde Levassor op in het bedrijf en wist van Panhard et Levassor één van de grootste en meest winstgevende autofabrikanten te maken van voor de Eerste Wereldoorlog. Een knappe prestatie als je bedenk dat er in de tijd veel fabrikanten in opkomst waren.
Tijdens de Eerste Wereldoorlog moest het bedrijf zich net als veel andere bezig houden met oorlogsmaterieel maar direct na afloop pakte het bedrijf de draad weer op en met succes.

Dan maken we een sprong tot na de Tweede Wereldoorlog. Het bedrijf ging verder onder de merknaam Panhard, nu dus zonder de toevoeging Levassor.
Omdat er als gevolg van de oorlog lastig aan voldoende staal te komen was ging Panhard gebruik maken van aluminium. De voordelen van dit materiaal zoals een lager gewicht paste helemaal binnen de filosofie die het bedrijf nog steeds had. Echter hadden ze zich ernstig verrekend in de kosten, aluminium was veel duurder dan staal. Door deze fout ging Panhard bijna failliet maar wisten ze het bedrijf nog net te redden om alsnog over te stappen op staal.

Ondanks dat ze op het randje van de afgrond stonden wist Panhard weer een succesvol bedrijf te worden maar in 1967 maakt het merk zijn laatste auto. Het bedrijf werd verkocht aan Citroën/Michelin.
Waar Levassor vroegtijdig om het leven kwam werd ook René Panhard niet echt oud. Hij overleed in 1908 op 67 jarige leeftijd.

 

Translate »