Selecteer een pagina

PEUGEOT

De eerste Peugeot auto werd al in 1890 gebouwd maar de geschiedenis van het Franse Peugeot gaat verder terug. De familie Peugeot ging zich vanaf 1810 langzaam toeleggen op het produceren van gereedschappen. Nu is dat voor ons niet direct van belang maar deze stap zou uiteindelijk wel leiden tot Peugeot als autofabrikant.

In 1882 maakte het bedrijf de overstap van gereedschap naar vervoersmiddelen toen Armand Peugeot besloot zich te gaan toeleggen op het maken van rijwielen. Het begon met het maken van een zogenaamde Hoge Bi, een fiets met een enorm groot voorwiel en klein achterwiel. 1889 was het jaar dat Armand een driewieler toonde die werd aangedreven door stoom, dit was op de wereldtentoonstelling van Parijs.

Voor de tentoonstelling was Armand al in contact gekomen met Gottlieb Daimler en Émile Levassor. Deze heren zochten nieuwe afnemers voor hun Daimler motoren. Omdat Amand Peugeot alleen met stoom werkte wilde de heren hem ervan overtuigen dat niet stoom maar atmosferische verbrandingsmotoren de toekomst hadden. Armand Peugeot had zeker interesse in deze ontwikkeling en ging de samenwerking aan. Panhard, een naam die ook bekend is onder autokenners zou het benodigde chassis leveren. Émile Levassor was mede oprichter van Panhard dus deze samenwerking lag voor de hand. In 1890 was de eerste auto van Peugeot dus een feit bestaande uit een chassis van Panhard, de verbrandingsmotor van Daimler en de carrosserie van Peugeot.

Een jaar later in 1891 was de productie goed op gang gekomen en kwamen er meer modellen van Peugeot op de markt. In 1892 zette Peugeot de eerste stappen in de autosport en ook hierin zouden ze een lange geschiedenis schrijven.

Lees meer ...

Eugène

Toch ging het allemaal niet vanzelf voor Armand want de rest van de familie Peugeot zag nog steeds geen toekomst in gemotoriseerde voertuigen. Eugène was de neef van Armand en sinds 1871 stonden de twee neven samen aan de leiding van het bedrijf. Helaas konden ze bij dit meningsverschil niet tot elkaar komen en werd er besloten dat Armand zou vertrekken om zijn eigen bedrijf op te richten. Het zou nog tot 1896 duren voordat Armand Société Anonyme des Automobiles Peugeot had opgericht.

De onderlinge afspraak tussen Armand en Eugène (Les Fils de Peugeot Frères) was dat ze zich niet met elkaars productie zouden bezig houden zodat ze beide hun eigen marktaandeel hadden. Eugène beperkte de productie tot alleen fietsen en Armand alleen auto’s. Lang hield de afspraak geen stand want nog geen twee (1898) jaar later ging Eugène ook gemotoriseerde drie- en vierwielers maken.

Lion-Peugeot

Volgens de afspraken was het verboden maar toch ging Les Fils de Peugeot Frères van Eugène in 1905 auto’s produceren. Ze kwamen overeen dat er een andere merknaam gebruikt moest worden en dat het bedrijf van Eugène elk jaar 1 miljoen frank moest betalen aan Armand’s bedrijf S.A. des Automobiles Peugeot. Als merknaam werd Lion-Peugeot gekozen.

S.A. des Automobiles

We gaan naar 1910 toen Société Anonyme des Automobiles Peugeot het Les Fils de Peugeot Frères van Eugène over nam. Echter kwam Eugène in datzelfde jaar te overlijden waarop Armand de leiding van de autofabriek overdroeg aan de drie zonen van Eugène. Op die manier kon ook het merk Lion-Peugeot nog enige tijd voortbestaan. Dit duurde tot 1916 waarna uiteindelijk alles onder de naam Peugeot kwam.

Na de Tweede Wereldoorlog was Peugeot bekend om hun luxere modellen en was het bedrijf succesvol. Toch zou het bedrijf eind jaren 70 begin 80 in de financiële problemen komen omdat de vraag naar grotere auto’s afnam. Peugeot nam op tijd maatregelen en kwam in 1983 met de compacte Peugeot 205. Dit model bleek een gigantisch succes en mogelijk ook de redding voor het bedrijf. Door dit succes kregen ze de middelen om zich verder te richten op de groeiende markt van de compacte auto’s.

 

Translate »