Selecteer een pagina

PHÄNOMEN

Phänomen produceerde van oorsprong (1901) (motor)fietsen maar richten zich later op wagens voor het vervoeren van vracht. De Phänomen Fahrradwerke Gustav Hiller AG vervaardigde onder leiding van Alfred Haesner zijn eerste vrachtwagen in 1931.

Gustav Hiller is geboren in 1863 in Zittau. Als uitvinder verkreeg hij een aantal patenten en daarmee ook de financiële mogelijkheden om in 1888 zijn eigen bedrijf op te richten. In tegenstelling tot de meeste andere fietsfabrikanten importeerde (1890) Gustav Hiller moderne fietsen uit Engeland. In 1891 besloot hij een stap verder te gaan door ze zelf te produceren.
Het was rond 1900 dat hij de overstap maakte naar motorfietsen en vijf jaar later kwamen daar ook driewielige voertuigen bij. Het zou tot 1910 duren voordat men ook auto’s ging fabriceren maar daarmee kwam er ook een einde aan de productie van motorfietsen.

In 1913 overleed Gustav Hiller en nam zijn zwager het bedrijf over, zoon Rudolf Hiller zorgde voor de technische leiding. De driewielers van het bedrijf waren een succes maar dat kon niet gezegd worden de auto’s.
De redding kwam in 1927 van het Deutsche Reichspost (de Duitse postdienst) waar het bedrijf al langer goede contacten mee had. Het verzoek van de Deutsche Reichspost was of ze een kleine bestelauto konden ontwikkelen. Hier hadden ze uiteraard interesse in, het maakte ook dat het bedrijf nieuwe kansen zag in het marktsegment van de bestelauto’s en lichte vrachtwagens.
Uiteindelijk kwamen ze in 1931 met een lichte vrachtwagen op de markt.

Translate »