Selecteer een pagina

PORSCHE

Het Duitse automerk Porsche werd in 1931 opgericht door Ferdinand Porsche. Ferdinand werd geboren in 1875 in Oostenrijk. Als erfgenaam van de familiesmederij werd hij geacht de zaak over te nemen maar daar had Ferdinand weinig interesse in. Zijn interesse lag in de mechanica maar ook op het gebied van elektronica wist hij zich veel kennis eigen te maken.

Ferdinand Porsche werkte bij verschillende bedrijven waaronder ook wat autobedrijven maar zal uiteindelijk een eigen bedrijf gaan oprichten. De meeste mensen beschouwen de Porsche 356 (1948) als de eerste echte Porsche maar feitelijk was de eerste Porsche al jaren eerder een feit. In 1938 had Ferdinand de Porsche 64. Van dit model zijn er drie gebouwd met als doel deel te nemen aan de rally Berlijn-Rome van 1939 maar zover zou het niet komen, uit uitbreken van de oorlog zette een streep door de plannen. Dat is dan ook de reden dat de meeste de Porsche 356 als eerste model aanhouden omdat deze wel daadwerkelijk aan klanten verkocht werd.

Volkswagen

Zowel de Porsche 64 als de 356 gebruikte veel onderdelen van de Volkswagen Kever. Ferdinand Porsche had nauwe banden met Volkswagen dus het lag voor de hand om daar onderdelen te betrekken. Toch zou de 356 in zijn bestaan evolueren, de Volkswagen onderdelen werden vervangen door Porsche onderdelen waaronder ook het complete motorblok. Dat Ferdinand Porsche nauwe banden met Volkswagen had kwam doordat hij van Adolf Hitler de opdracht had gekregen om een eenvoudige auto voor het volk te maken. Dit model zou de Volkswagen Kever worden.
De carrosserie van de 356 werd ontworpen door Erwin Komenda, deze Oostenrijkse ontwerper was ook verantwoordelijk voor het ontwerp van de VW Kever.

Lees meer ...

Peugeot

Net als zoveel automerken in die tijd stapte ook Porsche in de autosport en dat deden ze niet onverdienstelijk. We zitten inmiddels in 1963 als Porsche de 901 lanceert en een goedkoper alternatief in de vorm van de 902. Het grote verschil is het motorblok, waar de 901 een zescilinder boxermotor heeft moet de 902 het met een bescheiden viercilinder doen.

Er was echter wel een probleem met deze type aanduidingen en dat werd duidelijk toen de modellen op de autosalon van Parijs stonden. Porsche kreeg bericht van de juristen van Peugeot met de mededeling dat Peugeot als sinds 1929 een nul in het midden van hun type aanduiding gebruikte.

Ze konden het dus niet waarderen dat Porsche dit ook ging doen en het vriendelijk verzoek was dan ook aan Porsche om dit aan te passen als ze hun auto’s in Frankrijk wilde gaan verkopen. Omdat Frankrijk een belangrijke afzetmarkt was voor Porsche gingen ze op dat verzoek in. De 901 en 902 werden respectievelijk de 911 en 912. Opmerkelijk hierbij is dat Porsche voor hun race modellen wel de oude nummers bleef gebruiken.

Porsche zou succesvol blijven en het bedrijf is inmiddels in handen van het Volkswagen AG concern.

 

Translate »