Selecteer een pagina

Renault Type AG

06/03/22

Renault Type AG

Renault had twee voorwaarden toen ze de Type AG ontwierpen, het model moest eenvoudig zijn maar toch degelijk. Dat lukte Renault zonder problemen en zorgde ervoor dat ze in 1905 het allereerste contract verkregen om de taxiservice in Parijs te verzorgen. In twee jaar tijd reden er 1500 van deze taxi’s door de straten van Parijs. Deze taxi’s zouden in 1914 een grote rol gaan spelen bij het vervoeren van de troepen toen het Duitse leger het land binnen viel.

Uitvoeringen

De Type AG had een 1100cc tweecilindermotor van slechts 12pk. De snelheid die de AG hiermee kon bereiken was zo’n 50 km/u. Renault maakte verschillende uitvoeringen van het model zoals de Limousine, de Phaeton en een Landaulet maar ook een gesloten versie wat je kon zien als een kleine vrachtwagen of bestelwagen. Die laatste is dan ook het model wat we hier straks bespreken als miniatuurmodel.
De meeste Type AG’s werden zoals ik al eerder vertelde verkocht als taxi. Naast de 1500 exemplaren die in Parijs reden werden er namelijk ook 1100 exemplaren verkocht om als taxi in London te gaan rijden . Dat zijn serieuze aantallen in die tijd. De Type AG is tot 1914 in productie gebleven.

Renault Type AG Fourgonnette

De Renault Type AG van Ixo ziet er goed uit. Natuurlijk, het is geen high-end model nee maar zou is het ook niet in de markt gezet.
Er zijn genoeg punten die een behoorlijk low budget uitstraling hebben zoals de slinger voorop, de lantaarns en velgen. Maar zoals wel vaker bij bepaalde, vooral historische modellen is dat geen enkel probleem en doet het geen afbreuk aan het algehele model. We gaan daar dan nu ook geen punt van maken al zie je dat uiteraard wel terug in de cijfer beoordeling.

Deze Type AG Fourgonnette heeft een zwarte lak die er prima op zit. Mooie dunne zilverkleurige sierlijstjes over het model past helemaal in de tijdgeest van het model. De tekst op de zijkant staat er eveneens perfect op. We nemen gelijk maar even een kijkje binnenin bij het interieur, dit is erg leuk gedaan hoewel het eenvoud is wat de klok slaat. Echter was dit in 1910 ook het geval bij het echte model.

Het is een vrij vierkant model en toch heeft het sierlijke vormen. De lantaarns voorop hebben een koper of messingkleur, ook helemaal uit die tijd. De grote velgen zijn van hout, de echte tenminste, en blijven wat achter bij de rest van het miniatuur. Het volstaat maar daar heb je het dan ook mee gehad. Dit is in mijn ogen eigenlijk het enige echte noemenswaardige minpuntje want voor de rest is het model gewoon erg netjes en bijzonder leuk. Het ademt echt de sfeer uit van begin vorige eeuw toen de paarden koets nog maar net achter ons lag. En vaak zelfs nog niet eens.

Dus ja, het is een eenvoudig gemaakt model maar zeker de moeite waard. De prijs is misschien wel net iets te hoog (middenklasse) maar je hebt er wel een leuke aandachtstrekker bij in je vitrinekast.

prijs: 7
kwaliteit: 8,5
details: 6

merk: Renault | model: Type AG | uitvoering: Fourgonnette | jaar: 1910 | kleur: zwart | schaal: 1:43 | fabrikant: Ixo

Laatste drie geplaatst

Lamborghini Huracán LP610-4

Lamborghini Huracán LP610-4

Lamborghini Huracán LP610-4 Vandaag reizen we af naar Italie, naar een dorpje niet ver van het bekende Maranello met...

Lamborghini Aventador LP750-4 SV

Lamborghini Aventador LP750-4 SV

Lamborghini Aventador LP750-4 SV De fabrikanten van supercars hebben een aardig verdienmodel gevonden door van elk...

Lamborghini Huracán Performante

Lamborghini Huracán Performante

Lamborghini Huracán Performante De Performante is ten opzichte van de standaard Huracán ontwikkeld volgens het bekende...

Translate »