Selecteer een pagina

RENAULT

Louis Renault (geboren in 1877) richtte in 1899 zijn bedrijf op maar een jaar eerder produceerde hij al zijn eerste auto. Voor een lange periode is Renault een staatsbedrijf geweest onder de naam Régie Nationale des Usines Renault.

Het ontstaan als autofabrikant kwam redelijk onverwachts voor de drie Franse broers Louis, Marcel en Fernand Renault. Volgens de verhalen was het op kerstavond dat de drie broers en wat vrienden over de auto stonden te praten die Louis als experiment in elkaar had gezet. Eén van de aanwezigen op het kerstfeest, een advocaat, hoorde de verhalen en ging een weddenschap aan met de Louis. Louis moest met zijn auto het in die tijd ondenkbare doen, de heuvel in de wijk Montmartre beklimmen via de Rue Lepic. Een weg met een stijgingspercentage van 13 procent.

De auto van Louis deed het probleemloos en maakte hiermee zoveel indruk bij de overige gasten dat er direct een aantal orders geplaatst werden. Dit zou het begin betekenen voor de toen 22-jarige Louis van zijn autobedrijf.

Renault Frères

Hij deed dit echter niet alleen, samen met zijn broers Marcel en Fernand richt hij begin 1899 Renault Frères op. Nog voordat ze goed en wel begonnen waren was er al grote belangstelling voor hun voertuigen, toen nog geproduceerd in de achtertuin van het landhuis van hun vader in Parijs.

De onderneming zou in rap tempo groeien maar Marcel overlijdt in 1903 tijdens een ongeval in de rally van Parijs naar Madrid. Wanneer ook Fernand zich in 1909 uit het bedrijf terugtrekt blijf Louis alleen aan het roer staan.
Ondertussen is het 1911 en iedereen heeft het over productiefaciliteiten van Henry Ford, iets wat ook Louis was opgevallen. Hij besluit hierop om af te reizen naar de Verenigde Staten om het met eigen ogen te bekijken. Hij maakt daar dan ook persoonlijk kennis met Henry Ford. Met alles wat Louis daar gezien en gehoord heeft doet hem besluiten het grootste industriële concern van Frankrijk te worden.

Lees meer ...

Eerste Wereldoorlog

Wanneer de Eerste Wereldoorlog uitbreekt zou Renault een belangrijke rol gaan vervullen voor Frankrijk. Het land heeft grote behoefde aan gemotoriseerde voertuigen waaronder pantservoertuigen. Louis droeg daar zorg voor en met succes. Renault heeft de oorlog goed doorstaan en na afloop daarvan pakte Louis zijn oorspronkelijke werkzaamheden weer op, het produceren van veelal luxe automobielen.

Het bedrijf groeide in rap tempo maar de Wall Street beurscrash van 1929 gooide flink wat roet in het eten. Renault verloor een kwart van zijn omzet maar wist zich een jaar later zeer snel te herpakken wanneer ze besluiten om ondanks de tegenslag meerdere nieuwe modellen te introduceren. Dit bleek een gouden zet te zijn.

Tweede Wereldoorlog

Tijdens de Tweede Wereldoorlog maakt Renault machines en gevechtsvliegtuigen maar Louis maakt de fout dat hij dit voor zowel de geallieerden als de Duitsers doet. Na de bevrijding in 1944 word Louis dan ook gearresteerd op beschuldiging van collaboratie. Nog voor de rechtszaak zou beginnen overlijdt Louis in de gevangenis. Het bedrijf Renault Frères word door de overheid genationaliseerd en krijg de naam Régie Nationale des Usines Renault. Onder leiding van president-directeur Pierre Lefaucheux komt het bedrijf de oorlog weer vlug te boven en begin wederom aan een opmars.

Renault zou succesvol blijven, ook in de autosport maar het zou uiteindelijk nog tot 1993 duren voordat Renault weer gedeeltelijk onder de vleugels van de overheid vandaan komt. In 1994 vindt de beursgang plaats en in 1996 is Renault weer officieel een particulier bedrijf met de naam Renault S.A.

Translate »