Selecteer een pagina

ROLLS-ROYCE

Charles Stewart Rolls, geboren in 1877 was een echte auto- en luchtvaartpioneer. Zijn passie voor de luchtvaart zou helaas ook zijn einde betekenen toen hij als eerste Brit om het leven kwam bij een luchtvaartongeval met een gemotoriseerd vliegtuig. De staart van zijn vliegtuig brak af tijdens een vliegshow.
Tijdens zijn opleiding groeide zijn interesse in motoren al flink en hij had zelfs de bij naam Dirty Rolls. In 1894 ging Charles naar een privéschool waar hij onder andere mechanische wetenschap studeerde. Twee jaar later op 18-jarige leeftijd ging hij naar Parijs om daar zijn eerste auto te kopen, een Peugeot Phaeton, Hiermee werd hij ook lid van de Automobile Club of France, een echte mannenclub.

In 1898 studeerde Charles af en kreeg onder andere een functie bij de London and North Western Railway in het plaatsje Crewe. Toch lag zijn interesse meer bij de automobielen, in 1903 opende hij dan ook als één van de eerste een autodealerbedrijf in Groot-Brittannië. CS Rolls & Co zoals het bedrijf heette en verkocht auto’s van het merk Peugeot en Minerva, een Belgisch merk.
We maken nu even een sprongetje naar een ander persoon in de geschiedenis van dit bijzondere merk.

Lees meer ...

Henry Royce

Sir Frederick Henry Royce, geboren in 1863 was een ingenieur op het gebied van auto en vliegtuigmotoren. Hierbij was de zeer hoge betrouwbaarheid het kenmerk waar deze motoren om bekend stond.
Als jongste zoon van James en Mary Royce moest hij al op jonge leeftijd (9 jaar) kranten verkopen omdat zijn vader al vroeg overleed en daarmee het inkomen van het gezin verdween. Deze situatie maakte ook dat Henry geen opleiding kreeg maar met de financiële hulp van een tante kon hij in 1878 alsnog aan een leertraject beginnen bij de Great Northern Railway Company. Na een aantal uitstapjes bij andere bedrijven richt hij in 1884 samen een vriend een bedrijfje op voor de productie van dynamo’s en elektrische kranen, iets wat ze succesvol deden.

Net na de eeuwwisseling was de concurrentie echter sterk en Royce ging op zoek naar wat anders. Door zijn fascinatie in alles wat mechanisch is zag hij al snel potentie in auto’s. In 1901 kocht hij een De Dion en een jaar later een Decauville, beide Franse merken. Beide wagens voldeden echter niet aan de hoge wensen van Henry waarop hij de modellen begon te verbeteren. In 1904 ging Henry nog een stap verder door het maken van zijn eigen wagen. Hij maakte drie auto’s waarvan er ook een exemplaar verkocht werd aan Henry Edmunds en dit zou, zoals later zou blijken, een belangrijke stap zijn in het ontstaan van het merk Rolls Royce.

Henry Edmunds was namelijk een goede vriend van Charles Rolls en Edmunds regelde een ontmoeting tussen Charles Rolls en Henry Royce, dit gebeurde op 4 mei 1904. Rolls was onder de indruk van de auto’s van Royce en de heren besloten hun krachten te bundelen en gingen een overeenkomst aan. Rolls zou alle auto’s die Royce kon fabriceren afnemen en verkopen.

Rolls-Royce

De eerste Rolls-Royce-auto had niet bepaald een originele naam, de Rolls-Royce 10pk zoals het model heette, werd in 1904 op de autosalon van Parijs onthuld. Twee jaar later in 1906 kreeg de samenwerking nog meer vorm door het oprichten van Rolls-Royce Limited maar er kwam ook een vroegtijdig einde aan toen Rolls in 1910 overleed bij de crash met zijn vliegtuig, een Wright Flyer.

Claude Johnson

Naast Charles Rolls en Henry Royce was er nog een persoon die een zeer belangrijke rol speelde in het verhaal en dat was Claude Goodman Johnson, geboren in 1864. Johnson was na het overlijden van Rolls verantwoordelijk voor het draaiende houden van het bedrijf.
Dat de drie elkaar goed aanvulden was bij het oprichten van het bedrijf snel duidelijk. Charles Rolls zijn talent lag in het promoten en verkopen van de auto’s terwijl Henry Royce uitblonk met zijn technische kennis en het ontwerpen. Claude Johnson zijn sterke punten lagen in het zakelijke gedeelte en op die manier vulde de drie elkaar perfect aan.
Johnson hield als algemeen directeur het bedrijf in leven na het overlijden van Rolls en de slechte gezondheid van Royce.

Vliegtuigmotoren

De Eerste wereldoorlog bracht het bedrijf er toe om ook vliegtuigmotoren te gaan produceren. In de jaren 40 kwam daar de ontwikkeling en productie van straalmotoren bij. Tot de dag van vandaag heeft Rolls-Royce daar een uitstekende reputatie in.

Bentley

In 1931 nam Rolls-Royce de grote concurrent Bentley over nadat deze in de financiële problemen was gekomen. De naam Bentley werd overigens wel behouden maar de Bentley modellen die een directe bedreiging vormde voor de eigen Rolls-Royce modellen werden uit de productie gehaald.

 

Translate »