Selecteer een pagina

SUBARU

Subaru is onderdeel van het Japanse Subaru Corporation wat op zijn beurt is ontstaan uit het Fuji Heavy Industries.
De geschiedenis gaat terug naar 1917, het jaar dat Chikuhei Nakajima het bedrijf Aircraft Research Company startte. Nu heeft dat nog niets met auto’s te maken maar na een reorganisatie, na de Tweede Wereldoorlog, ging het bedrijf verder als Fuji Sangyo Co Ltd. Dit bedrijf brengt o.a de Fuji Rabbit scooter op de markt. Vier jaar later, in 1950, ontstaan er uit dit bedrijf twaalf kleinere bedrijven. Vier daarvan gaan samen verder onder de naam Fuji Heavy Industries en daarmee komen we al een stap dichtbij bij het uiteindelijke Subaru.

De directeur van Fuji Heavy Industries, Kenji Kita, was van mening dat het bedrijf een aandeel moest verwerven in de Japanse auto-industrie. Al snel had het bedrijf de nodige ontwerpen klaar maar een naam was er nog niet. Uiteindelijk werd dit Kenji Kita zijn persoonlijk favoriete naam, Subaru.

Het eerste model was de Subaru 1500, niet echt een succes maar in 1958 kwamen ze met de Subaru 360 en dat was een goede keuze, het model was succesvol. Het was van 1958 tot 1971 zelfs één van de populairste auto’s in Japan. Vanuit dit succes volgde steeds meer modellen en ging Subaru ook hun kenmerkende vierwielaandrijving toepassen net als de kenmerkende boxermotoren.

Lees meer ...

Subaru zou later ook actief worden in de rallysport waar het merk drie wereldkampioenschappen op naam wist te zetten. Dit bleef niet onopgemerkt bij andere fabrikanten en zou uiteindelijk zelfs leiden tot een nauwe samenwerking met General Motors eind 1999.
De samenwerking was voor beide partijen succesvol maar in 2005 gingen beide bedrijven zelfstandig verder. Subaru (Fuji Heavy Industries) vond een nieuwe partner in Toyota Motor Corporation, een zeer succesvolle samenwerking tot nu toe.

Boxermotor

Het kwam zojuist al even voorbij, Subaru en de boxermotor. Subaru paste dit voor het eerst toe in 1966. Waar andere Japanse merken kozen voor een viercilinder lijnmotor koos Subaru bewust een andere weg. Dit was niet omdat ze anders wilden zijn maar vaanwege het compacte ontwerp van de boxer.
Een ander kenmerk waar het merk bekend om staat is hun vierwielaandrijving. In 1970 speelde Subaru hier al mee waarbij er slechts enkele wagens werden geproduceerd met deze aandrijving. Eind 1972 was de volgende fase in de ontwikkeling van deze aandrijving, sinds dat jaar kon je bij Subaru vierwielaandrijving bestellen.

 

Translate »