Selecteer een pagina

03/08/22

VOLKSWAGEN T1 PRITSCHENWAGEN

Volkswagen gebruikt de naam Transporter voor hun bestelwagens, intern met de naam Typ2. De Typ2 gaat inmiddels zolang mee dat er meerdere generaties zijn, T1, T2, T3 enz. Het model waar het hier over gaat, het schaalmodel dus is van de eerste generatie en dus een T1.

Nederlands ontwerp

In 1947 was de Nederlandse Volkswagen importeur Ben Pon op bezoek bij de VW-fabriek in Wolfsburg. Voor intern gebruik zag hij een transportmiddel op basis van een VW Kever bodemplaat. Het zien van deze creatie bracht Ben Pon aan het denken en hij begon te schetsen, het was de basis voor de VW Transporter.

Volkswagen zag potentie in het idee van Pon en ging het verder uitwerken. De bodemplaat van de Kever bleek al snel te zwak om het voor een bestelbus te gebruiken dus kwam er een nieuw chassis. De serieproductie begon in 1950.

T1

De T1 is geproduceerd van 1950 tot 1967 en kwam in meerdere uitvoeringen op de markt, één daarvan is het pick-up model van ons schaalmodel. Net als bij de Kever werd er gebruik gemaakt van een viercilinder boxermotor van slechts 1131cc. Het vermogen kwam niet verder dan 25 pk. Door de jaren heen werd de motor steeds iets vergroot waardoor ook het vermogen met kleine stapjes toenam. Uiteindelijk was de inhoud 1493cc en leverden het 53 pk.

In 1967 werd de T1 afgelost door de T2.

Het schaalmodel

Dit fraaie miniatuur van Premium ClassiXXs valt in de hoge prijscategorie, dit is op het moment van schrijven iets hoger dan de vergelijkbare modellen van het merk wat wellicht alles te maken heeft met deze uitvoering.

Zoals gezegd een leuk model met keurige details. Alles is netjes afgewerkt  en de kleur helemaal passend ook bij het tijdsbeeld.

De lak is netjes aangebracht en de rode kleur is een prima match met het hout van de bak. Het interieur is simpel maar dit is bij het echte model niet anders. Kijken we naar het front dat valt direct en grote witte VW embleem op, kenmerkend voor de vroege Transporters. De lampen, spiegel en wissers, allemaal keurig netjes voor elkaar.

Ook vanaf de zijkant gezien is het netjes met velgen in dezelfde kleuren als de rest. Aan de achterkant is het niet anders al zien we hier wel een detail dat beduidend achterblijft bij de rest. De uitlaat is echt te simpel. Ik weet het, het is een klein onderdeeltje en zal ook geen lagere score opleveren maar toch. Juist dit soort dingen zijn eenvoudig te voorkomen maar ik begrijp dat de lat erg hoog ligt. En ik ben nu eenmaal fan van de kleine details.

Toch kan ik niet anders concluderen dat Premium ClassiXXs een heel mooi miniatuur op de markt heeft gezet, iets wat deze fabrikant wel gegeven is. Perfect zijn ze niet maar komen toch wel erg dicht in de buurt. Een hele dikke voldoende dus al is de prijs wel iets aan de stevige kant.

Ik ben in ieder geval fan van dit merk.

prijs: 7
kwaliteit: 9
details: 8

merk: Volkswagen | model: T1 | uitvoering: Grobraumpritschenwagen Porsche | jaar: 1961 | kleur: rood | schaal: 1:43 | fabrikant: Premium ClassiXXs

Laatste drie geplaatst

Lamborghini Huracán LP610-4

Lamborghini Huracán LP610-4

Lamborghini Huracán LP610-4 Vandaag reizen we af naar Italie, naar een dorpje niet ver van het bekende Maranello met...

Lamborghini Aventador LP750-4 SV

Lamborghini Aventador LP750-4 SV

Lamborghini Aventador LP750-4 SV De fabrikanten van supercars hebben een aardig verdienmodel gevonden door van elk...

Lamborghini Huracán Performante

Lamborghini Huracán Performante

Lamborghini Huracán Performante De Performante is ten opzichte van de standaard Huracán ontwikkeld volgens het bekende...

Translate »