Selecteer een pagina

VOLKSWAGEN

Het waren de Oostenrijkse Ferdinand Porsche en de Joodse Josef Ganz die aan de wieg stonden van Volkswagen.

Ferdinand Porsche is geboren in 1875 en erfgenaam van de metaalsmederij van zijn familie. Ferdinand had echter helemaal niets op met het smeden van metaal, zijn interesse lag in de mechanica. Via verschillende opleidingen ging hij aan het werk bij verschillende autobedrijven om uiteindelijk aan de wieg te staan van Volkswagen.

Josef Ganz, geboren in 1898, was een Hongaarse auto-ontwerper die volgens verschillende bronnen de voorloper van de Volkswagen Kever zou hebben ontwikkeld. In de jaren ‘30 ontwierp hij verschillende kleine auto’s maar Ganz was ook hoofdredacteur van een auto-tijdschrift. Als freelance ingenieur was hij ook verbonden aan verschillende autofabrikanten.

Ferdinand Porsche had het idee om een auto voor iedereen bereikbaar te maken, ‘Ein Auto für Jedermann’.

Hij ging met zijn ideeën langs bij NSU en Zündapp maar geen van beiden hadden interesse in Ferdinand zijn plannen. De luchtgekoelde auto die Ferdinand voor ogen had werd alsnog realiteit door het Nazi-regime maar werd omgedoopt tot KdF wagen vanwege het Kraft durch Fraude’-programma. Hierbij konden mensen door het sparen van zegeltjes een auto kopen.

Lees meer ...

Herstart

De plannen waren groots maar door het uitbreken van de oorlog liep het project op niets uit. Er zijn slechts een zeer beperkt aantal ‘Kevers’ geproduceerd. In 1945 herstarten ze de productie, weliswaar onder leiding van de Britste majoor/ingenieur Ivan Hirst maar het Volkswagen was hiermee herboren. De rol van Hirst bij de wederopstanding van Volkswagen was groot.

Na de oorlog was het beheer van de fabriek in handen van het Britse leger met als doel om de fabriek te ontmantelen. Hirst zag echter het potentieel van de fabriek. Eerst voor het herstellen van Brits legermaterieel maar later om de productie van de Kever op te pakken, het oorspronkelijk doel van de fabriek. In 1949 werd het eigendom van de fabriek overgedragen aan de Duitse regering maar men is nooit vergeten wat Hirst heeft betekend voor Volkswagen.

De Volkswagen Kever, waar het dus eigenlijk allemaal mee begin, bleef in productie tot 1978. Echter, dit model werd niet alleen in Duitsland gebouwd maar ook in Brazilië en Mexico. In deze landen was de Kever uitermate populair dat het model daar zelfs tot 2003 van de band afrolden.

Uiteindelijk zou Volkswagen uitgroeien tot één van de grootste autoproducenten ter wereld

 

Translate »